fbpx
Home ReviewsGame Reviews Unfolded: Camellia Tales | The Review

Unfolded: Camellia Tales | The Review

Γράφει ο/η Στέλιος Αναγνωστόπουλος

Και όμως δε φοβούνται. Δεν υπάρχει τίποτα πού θα μπορούσε να τους κάνει κακό: ούτε το χτες, ούτε το αύριο∙ γιατί ο χρόνος γκρεμίστηκε. Κι αυτοί ανθίζουν μέσα από τα ερείπια.

-Rainer Maria Rilke, Η αγάπη και ο θάνατος του σημαιοφόρου Χριστόφορου Ρίλκε

Pop Culture wars.

Υπάρχει η πεποίθηση ότι η pop culture δεν αποτελεί πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης πολιτικών θεμάτων αφού στην αντίληψη των περισσότερων (δεν κάνω καν τον κόπο να αναφερθώ στους μη «μυημένους» οι οποίοι αντιλαμβάνονται τα video games ή τομείς της pop culture με επιπόλαιους και άτοπους όρους) τα παιχνίδια αποτελούν ένα είδος αναχωρητισμού, ένα φαντασιακό Σαββατοκύριακο ή μια αργία λες και η διασκέδαση δεν μπορεί να έχει διττό ή τέλος πάντων και άλλον χαρακτήρα πέραν μιας εφήμερης σχόλης. Αυτή όμως η συζήτηση δεν είναι της παρούσης και θα περιοριστώ σε αυτή τη μικρή εισαγωγή. Αυτό που θα ήθελα σίγουρα να αναφέρω είναι ότι ακόμα και στα κόμιξ (συμπεριλαμβανομένων και των.. ευνουχισμένων του Disney), τα anime, την sci fi ή cyberpunk κουλτούρα το στοιχείο της πολιτικής κριτικής υπήρξε ανέκαθεν παρών με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Άλλωστε όταν αναφερόμαστε σε πολιτική δεν εννοούμε κομματικές παρατάξεις αλλά πληροφόρηση και διερεύνηση στοιχείων που παρατίθενται ιστορικά αλλά και διαπολιτισμικά. Κάποια ενδεικτικά παιχνίδια όπου η πολιτική έχει τον πρώτο λόγο μέσα από την δραματική εξιστόρηση είναι τα The Flower Collectors, We. The Revolution, 1979 Revolution: Black Friday, This war is mine, Papers, Please, οι σειρές Bioshock, Metal Gear και Fallout με συμβολισμούς, έμμεσες ή άμεσες αναφορές που τις περισσότερες φορές ασκούν κριτική με οξύνοια αλλά και φλεγματικό χιούμορ. Ακόμα και το πλαίσιο δημιουργίας, οι συνθήκες και το περιβάλλον δηλαδή, παραγωγής ενός παιχνιδιού αποτελούν τις προϋποθέσεις και την πρώτη ύλη για κριτική όπως στο Devotion το οποίο απαγορεύτηκε στην Κίνα μετά από μια αναφορά-easter egg στον Κινέζο Πρόεδρο ή σε events στα Animal Crossing και Splatoon 2.

War. War never changes.

Η ιστορία του παιχνιδιού διαδραματίζεται στην Νότια Κορέα κατά την εποχή της Επανάστασης του νησιού Jeju η οποία έλαβε μέρος μεταξύ του Απρίλη 1948 και Μάη 1949 όπου περίπου 30.000 άνθρωποι δολοφονήθηκαν από την κυβέρνηση αντιτιθέμενοι στις επικείμενες εκλογές οι οποίες θα πραγματοποιούνταν υπό την εποπτεία του UNTCOK (United Nations Temporary Commission on Korea) που θα παγίωναν τη διάσπαση της χώρας σε Βόρεια και Νότια Κορέα σύμφωνα πάντα με την πολιτική ατζέντα και υπό την «προστασία» των Μεγάλων Δυνάμεων. Στην πραγματικότητα αυτό το γεγονός σηματοδότησε την έναρξη του Πολέμου της Κορέας που διήρκεσε από το 1950 μέχρι το 1953 με την Ελλάδα να συμμετέχει με περίπου 1000 άτομα αποχωρώντας τελικά το 1955 με πάρα πολλές απώλειες. Πολλοί θα έχετε σίγουρα ακούσει τη φράση «θα γίνει της Κορέας»…

Επιστρέφοντας στο παιχνίδι, παρακολουθούμε όλα τα γεγονότα της περιόδου μέσα από τα μάτια του δωδεκάχρονου Hermann ο οποίος προσπαθεί μέσα σε αυτή την δραματική κατάσταση να βοηθήσει όσο μπορεί το χωριό του μέσα από μικροθελήματα τα οποία όμως στη συνέχεια θα αποτελέσουν προδρομικά στοιχεία της ανείπωτης τραγωδίας. Η αρχή και εισαγωγή του παιχνιδιού διαδραματίζεται πολλά χρόνια μετά. Αρχικά ελέγχουμε τα παιδιά του Hermann τα οποία επισκέπτονται το διαμέρισμα του πατέρα τους ο οποίος όμως, αν και άρρωστος, φαίνεται να το έχει εγκαταλείψει. Έτσι ξεκινάει μια αναδρομή στο χρόνο μέσα από αντικείμενα που βρίσκουν στο διαμέρισμά του.

Για την ιστορία, η Νότια Κορέα αναγνώρισε μόλις πρόσφατα, το 2006, τα εγκλήματα πολέμου που διέπραξε.

Korean reality.

Τα hand drawn γραφικά του παιχνιδιού είναι λιτά, με ρεαλιστικές γραμμές, όπως ακριβώς οφείλουν να είναι ώστε να παραμείνουν προσγειωμένα στην πραγματικότητα, με το animation να παρουσιάζει με τον καλύτερο και πιο ωμό τρόπο τη φρίκη του εγκλήματος. Το χρώμα απουσιάζει και θα συναντήσετε κάποιες ελάχιστες αποχρώσεις σε συγκεκριμένα αντικείμενα. Η μουσική δεν παρουσιάζει κάτι το ιδιαίτερο και επαναλαμβάνεται. Θα έπρεπε να υπήρχε πρόβλεψη για επιλογή απενεργοποίησης καθώς από ένα σημείο και μετά πραγματικά με κούρασε πάρα πολύ και είναι κρίμα να καταστρέφεται μια εμπειρία από κάτι που πολύ εύκολα θα μπορούσε να αποφευχθεί. Οι χαρακτήρες του παιχνιδιού είτε πρόκειται για ενήλικες είτε για παιδιά αποτυπώνουν πλήρως το περιβάλλον της φρίκης του πολέμου μέσα από τους διαλόγους και τις προσωπικές τους ιστορίες κοινοποιώντας το ιστορικό context της περιόδου ιδιαίτερα μέσα από πολιτισμικές και πολιτιστικές αναφορές σύμφωνα και πάνω στα οποία ο Hermann καλείται να φέρει εις πέρας τις αποστολές του. Η δραματική συμφωνία των διαλόγων και της εξιστόρησης μέσα από τα μάτια ενός ενθουσιασμένου παιδιού το οποίο ψάχνει να βρει την ομορφιά γύρω του προκαλεί έντονα συναισθήματα αποφεύγοντας τον ξύλινο αντιπολεμικό καταγγελτικό λόγο. Η παιδική αφέλεια μετεξελίσσεται με μια βίαιη ωριμότητα μέσα από τελετές ενηλικίωσης βουτηγμένες στο αίμα και στην απόγνωση. Στο αστικό περιβάλλον αλλά και στην ύπαιθρο της Κορέας, η καθημερινότητα της επιβίωσης προβλέπεται δυσοίωνη και αυτό αποτυπώνεται στις θρησκευτικές και παραδοσιακές αναφορές, σε θέματα του ιστορικού παρελθόντος με τα οποία προσπαθούν να ξορκίσουν τη νέα πραγματικότητα.

Όσον αφορά τους γρίφους, θα συναντήσουμε τους κλασικούς μηχανισμούς όπως σε όλα τα point and click adventure με αντικείμενα και συνδυασμούς αυτών. Βέβαια, στο παιχνίδι μας υλοποιείται με ιδιαίτερα προκλητικό τρόπο καθώς μια λύση σε έναν γρίφο παραπέμπει σε μια υπερβολική αλυσιδωτή αντίδραση προκαλώντας αδικαιολόγητες και κατ’ επέκταση χρονοβόρες αναβολές στην εξέλιξη της ιστορίας. Η χαρά της επίλυσης ενός γρίφου δεν οδηγεί ούτε καν πρόσκαιρα σε ένα αίσθημα επιτυχίας αφού αμέσως αντιλαμβάνεστε ότι περιεργάζεστε μια μπαμπούσκα! Όπως και να ‘χει, με σύμμαχο το hint σύστημα που διαθέτει το παιχνίδι δεν θα δυσκολευτείτε ιδιαίτερα αφού οι γρίφοι είναι σχετικά απλοϊκοί. Επίσης, πολλές από τις λύσεις που θα σκεφτείτε ενώ αρχικά φαίνονται οι πιο λογικές, στην πλειονότητά δεν θα είναι οι κατάλληλες. O Herman διαθέτει, φυσικά, inventory μέσα στο οποίο καταλήγουν τα αντικείμενα ενδιαφέροντος. Δυστυχώς, το inventory είναι αρκετά δύσχρηστο καθώς για να χρησιμοποιήσεις ένα αντικείμενο πρέπει να γίνει drag and drop στην οθόνη πράγμα πολύ κουραστικό για παιχνίδι του είδους. Επίσης, υπάρχει το ημερολόγιο στο οποίο καταγράφονται τα quest αλλά και το πάρα πολύ ενδιαφέρον Historypedia όπου αναφέρονται τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Πραγματικά η εξιστόρηση είναι πολύ ενδιαφέρουσα και αξίζει να την διαβάσετε μέχρι τέλους.

End the now.

Κάποια παιχνίδια δεν είναι για όλους. Το Unfolded  Camellia Tales είναι μια γροθιά στο στομάχι για την τραγικότητα και τη ματαιοδοξία της ανθρώπινης φύσης φιλτραρισμένες μέσα από τα μάτια ενός παιδιού που δεν αντιλαμβάνεται τον κόσμο όπως η εξουσία. Δημιουργίες όπως αυτή είναι πάντα ευπρόσδεκτες. Η διαπολιτισμική επικοινωνία δε θα μπορούσε να γίνει με καλύτερο τρόπο ειδικά σε μια εποχή όπου ο πόλεμος και η μετανάστευση αποτελεί την τραγωδία του είδους μας.

Ευχαριστούμε θερμά την COSDOTS για τη διάθεση του παιχνιδιού.

You may also like