fbpx
Home ReviewsGame Reviews Stygian: Reign of the Old Ones | The Review

Stygian: Reign of the Old Ones | The Review

Γράφει ο/η Στέλιος Αναγνωστόπουλος
0 σχόλιο

“Ο κοσμικός τρόμος εμφανίζεται σαν ένα συστατικό των πιο παλιών λαϊκών μύθων όλων των φυλών και έχει αποκρυσταλλωθεί στις πιο αρχαϊκές μπαλάντες, τα χρονικά και τις ιερές γραφές”.

-H.P. Lovecraft, «Ο υπερφυσικός τρόμος στη Λογοτεχνία»

Το παιχνίδι σαν δραστηριότητα υπάρχει πολύ πριν κάνει την εμφάνισή του ο άνθρωπος σε αυτόν τον πλανήτη. Οι εξιστορήσεις ήταν εκείνες που συνέβαλαν καταλυτικά στην ανάπτυξη λόγου, του πνεύματος και κατ’ επέκταση του ανθρώπινου πολιτισμού. Ο Δανός καθηγητής και φιλόσοφος  Johan Huizinga (1872-1945) υποστηρίζει στο περίφημο βιβλίο του «Homo ludens» (Ο παίζων άνθρωπος) ότι πολλοί τομείς και δραστηριότητες της κοινωνικής μας ζωής, όπως οι θρησκευτικές και οι διαβατήριες τελετουργίες, τα γήπεδα, η οθόνη, η σκηνή, οι αίθουσες δικαστηρίων κ.α. αποτελούν έναν «μαγικό κύκλο», ενέχουν ψήγματα και χαρακτηριστικά της πιο θεμελιώδους, όπως αναφέρει, για τη ζωή κατηγορίας· αυτή του παιχνιδιού. Τι συμβαίνει όμως όταν ένας δάσκαλος της αφήγησης, όπως ο H.P. Lovecraft, αποτελεί την πρώτη ύλη για την ιστορία ενός video game;

Kadishtu n’ghft

Το παιχνίδι διαδραματίζεται λίγο μετά το τέλος της βικτωριανή εποχής, τότε που επικρατούσε η  «μυθολογική» αισιοδοξία της τεχνολογικής ανάπτυξης, τα πρωτεία μιας οικονομίας θεμελιωμένης στην εκμετάλλευση και στην αποικιοκρατία και η αντίληψη ότι ο δυτικός κόσμος αποτελούσε τον κολοφώνα και το τελικό στάδιο μιας φαντασιακής κοινωνικής εξέλιξης. Ο H.P. Lovecraft, γνήσιο τέκνο της επιστημονικής εποχής, σε πλήρη αντίθεση με ό,τι έχει επικρατήσει, υπήρξε άθεος και υλιστής αποδεχόμενος τον κόσμο ως απόρροια των φυσικών νόμων. Είχε ως σκοπό την αναθεώρηση του συστήματος αξιών του ανθρώπινου πολιτισμού μέσα από τη νέο-μυθολογία του και ήθελε να αναδείξει το γεγονός ότι ο κόσμος καλύπτεται ακόμα από μυστήρια τα οποία και η επιστήμη σύντομα θα διαλευκάνει πανηγυρικά, όπως ο ίδιος εκμυστηρεύεται πολλές φορές στην αλληλογραφία του. Βέβαια, εδώ δεν θα γίνει βιογραφική εξιστόρηση ούτε ανάλυση της κοσμοθέασής του. Θα αρκεστώ μόνο στο να αναφέρω ότι χρησιμοποίησε αποκρυφιστικά στοιχεία σε συνδυασμό με ψευδο-ιστορικές πληροφορίες, αποσπάσματα βιβλίων άλλων συγγραφέων, όπως το «Unaussprechlichen Kulten» του Robert E. Howard, προκειμένου να δημιουργήσει το κατάλληλο backstory και να υποστηρίξει την μετα-αφηγηματική λειτουργία του Necronomicon, ενός βιβλίου που δεν υπήρξε ποτέ. Πληθώρα παιχνιδιών αλλά και η εν γένει η pop culture αντλούν τη θεματολογία τους από το πάνθεον του Lovecraft λειτουργώντας ως portal για την άφιξη των «Great Old Ones» στο σύμπαν μας. Τόσο με τα παλαιότερα «Shadow of the comet», «Prisoner of ice», «Alone in the dark», «Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth» όσο και με νεότερα, όπως «Call of Cthulhu», «The Secret world», «The sinking city», αναφορές σε πιο μαζικά παιχνίδια, όπως στο «World of Warcraft» με ονόματα bosses που αποτίνουν φόρο τιμής στον μεγάλο συγγραφέα, όπως C’Thun, Yogg-Saron, Y’Shaarj και N’Zoth, καταλαβαίνει κανείς το βαθμό επιρροής του Lovecraft. 

Στο νέο παιχνίδι Stygian: Reign of the Old Ones της τουρκικής indie εταιρείας Cultic, η ιστορία εκτυλίσσεται κατά τις αρχές του 20ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα κατά τη δεκαετία του 1920 στη Νέα Αγγλία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.  Αυτό που χαρακτήριζε ιδιαίτερα εκείνη την περίοδο ήταν η άνοδος και οι δράσεις της ρατσιστικής Κου Κλουξ Κλαν, η κυριαρχία της jazz στη μουσική κουλτούρα, η ποτοαπαγόρευση αλλά και το οικονομικό κραχ του 1929 που απέδειξε ότι το αμερικάνικο όνειρο μπορεί να μετατραπεί το ίδιο εύκολα σε εφιάλτη. Ο ήρωάς μας έλαβε ένα μήνυμα από κάποιον άγνωστό που συστήθηκε ως Dismal Man. Το μήνυμα ήταν λακωνικό και ανατριχιαστικό: «Find me beyond Arkham, after the black day!». Αντιλήφθηκε τι  ακριβώς εννοούσε μόνο την ημέρα που η πόλη του Arkham αποχωρίστηκε από την υπόλοιπη Γη καταλήγοντας ανάμεσα σε άλλες διαστάσεις· εκεί όπου οι νόμοι της φυσικής και της λογικής δύουν πίσω από κυκλώπεια τοίχοι άγνοιας. Ξυπνάς μετά από έναν εφιάλτη όπου ανάμεσα σε άλλα είδες και τον Dismal Man να σε οδηγεί έξω από το Miskatonic University και να εξαφανίζεται. Η πόλη του Arkham αλλά και τα περίχωρα έχουν παραδοθεί σε γκάνγκστερ, ημίτρελους προφήτες, αιρετικούς, άπιστους και επιφαινόμενα. Κατεβαίνεις τα σκαλιά του Old Eel Bar, όπου πέρασες τη νύχτα, διερωτώμενος αν η περιπέτειά σου έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό χωρίς να το έχεις αντιληφθεί…

Let’s raise some hell!

Έχετε να επιλέξετε μεταξύ οκτώ premade χαρακτήρων είτε να δημιουργήσετε από την αρχή το δικό σας. Οι επιλογές έχουν όλες αντίκρισμα στον χαρακτήρα σου. Φύλο, ηλικιακό φάσμα με τρεις επιλογές που καθορίζουν τα HP, agility, physique state και άλλα, Archetype με οκτώ background stories και συγκεκριμένα stats και skills. Για παράδειγμα, με το Archetype «academic» έχουν προτεραιότητα τα stats για εκείνα τα skills που αφορούν το medicine με το οποίο φτιάχνετε γάζες και φάρμακα αλλά είστε και πιο ανεκτικοί σε ασθένειες, το psychology skill που ξεκλειδώνει περισσότερες επιλογές στους διαλόγους, το science skill που δίνει περισσότερες επιλογές για crafting κ. ο. κ. Ανάλογα με τα skills που έχετε διαμορφώνεται η αλληλεπίδρασή σας με το περιβάλλον. Έτσι δημιουργούνται περισσότερες ευκαιρίες σε διαλόγους, bargain με πωλητές, άσκηση γοητείας προκειμένου να εκμαιεύσετε πληροφορίες ή να αποκτήσετε κάτι που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν αδύνατο. Ανάλογα με το background σας, οι σωστές επιλογές στους διαλόγους δίνουν XP και sanity και αντίστοιχα τα χάνετε με τις «λάθος» απαντήσεις. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα είτε να κινηθούν εχθρικά εναντίον σας ή απλά να σας αγνοήσουν για το υπόλοιπο του παιχνιδιού! Το in game currency είναι τσιγάρα και όχι τα συμβατικά χρήματα. Υπάρχουν τρία «συστήματα» που πρέπει να προσέξετε· το hunger, που έχει να κάνει με την διατροφή σας, το exhaustion που αφορά την σωματική σας κατάσταση και, τέλος, το sanity που ρυθμίζει την σχέση σας με την πραγματικότητα.

Μην ανησυχείτε τόσο για το HP όσο για το sanity που επηρεάζει και τις επιλογές στους διαλόγους. Πολλές φορές θα βγείτε από μια συμπλοκή αναιμωτί. Σίγουρα, όμως, θα σας στοιχίσει σε sanity. Οτιδήποτε μπορεί να μειώσει το sanity· η μακρόχρονη παραμονή σας στο σκοτάδι, η χρήση συγκεκριμένων spells, απόκοσμα και φριχτά σκηνικά, η αντιπαράθεση με θνησιμαία τέρατα, διάφορες «αποκαλύψεις» στους διαλόγους, οράματα και όνειρα.  Όταν φτάσετε σε χαμηλό επίπεδο sanity ίσως αποκτήσετε κάποια ψυχική ασθένεια -εξαρτάται και αυτό από το archetype και άλλες παραμέτρους- όπως mania, paranoia, schizophrenia και psychopathy. Αυτό δε σημαίνει game over ούτε ότι πρέπει να κάνετε reload από άλλη θέση. Σας πληροφορώ ότι ο χαρακτήρας μου πάσχει από σχιζοφρένεια και -εκτός ότι προσθέτει στο lovecraftιανό concept- βοηθάει στο mental resistance με τίμημα έναν πιθανό χαμένο γύρο σε μάχη. Με τις ψυχικές ασθένειες θα ενεργοποιηθεί το «voices of madness» με το οποίο αντικαθίστανται οι «κανονικοί» διάλογοι με επιτηδευμένους, άλλες φορές επικίνδυνους, άλλες απλά κωμικούς και άλλες αποτελεσματικούς. Να είστε προσεκτικοί με τις επιλογές σας αφού κάθε πράξη ίσως σας οδηγήσει πιο κοντά στην παράνοια ή στον λυτρωτικό θάνατο. Επίσης, αν το sanity βρίσκεται για ώρα σε πολύ χαμηλό επίπεδο τότε ενεργοποιείται το state «At the Mouth of Madness» κατά το οποίο γεμίζει με black XP μια αρνητική level μπάρα, το«angst». Αυτά τα XP συσσωρεύονται από επώδυνες εμπειρίες, τρομακτικά σκηνικά, retreat από μάχες κ.α. ανεβάζοντας το angst level με αρνητικά χαρακτηριστικά όπως clumsy, fearful, hysterical, nervous εκ των οποίων πρέπει να επιλέξετε υποχρεωτικά κάποιο.

Το σύστημα μάχης είναι turn based και βασίζεται στα action points όπως ακριβώς στα δύο πρώτα Fallout. Σε κάποιες περιπτώσεις, και ανάλογα με τα skills, μπορείτε να αποφύγετε την απευθείας μάχη με το stealth mode.  Οι εχθροί, εκτός από τις κλασικές επιθέσεις melee, θα εκτοξεύουν εναντίον σας τα «ζωτικά» τους όργανα, αναθέματα, ξόρκια και κραυγές προκειμένου να μειώσουν το sanity, να ασθενήσετε και να χάσετε τον έλεγχο του χαρακτήρα αν υποχωρήσει δραματικά. Υπάρχουν τρόποι για να το αναπληρώσετε, όπως με το resting σε προκαθορισμένα σημεία τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους. Αν δεν διαθέτετε τσιγάρα για να πληρώσετε το αντίτιμο σε motels ή αν δεν έχετε προμηθευτεί backpacks για να κατασκηνώσετε έξω, θα καταφύγετε στο αλκοόλ, στο επί πληρωμή σεξ, σε ναρκωτικές ουσίες -με κίνδυνο να εθιστείτε- και άλλα. Το resting σύστημα δεν εξαντλείται στο κλασικό δίπολο hp/sanity· όπως θα ανακαλύψετε, κατά τη διάρκειά του και ανάλογα με τα skills που έχετε επιλέξει ή διαθέτουν a priori οι NPCs θα επιδοθείτε σε αναγκαίες δραστηριότητες όπως socialize, psychologicaltreatment, medical treatment, gambling, pray, read και άλλα. Στο read, ειδικά, καλείσαι να επιλέξεις ανάμεσα σε βιβλία αντίστοιχης θεματολογίας με το belief system -humanistic, optimistic, pessimistic, materialist, nihilistic κ.α.- που έχεις επιλέξει στο character creation. Για παράδειγμα, ένα βιβλίο του Νίτσε θα βοηθήσει στο sanity μόνο αν έχετε επιλέξει σαν belief system το nihilistic, ένα βιβλίο του Ντίκενς απευθύνεται σε αυτούς που επέλεξαν το optimistic κ.λπ. Στην πραγματικότητα, κάθε belief system αναπληρώνει σε διαφορετικό βαθμό το sanity κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Γενικά, είναι ισορροπημένο και δεν συνάντησα αστοχίες ή unbalances μεταξύ τους.  Θα συναντήσετε διάφορους χαρακτήρες, ακολουθούμενους από τις δικές τους ιστορίες, για να σχηματίσετε party το οποίο περιορίζεται στα τρία άτομα.

Η αλληλεπίδραση γίνεται με επιλογή του χαρακτήρα και δεξί κλικάρισμα για να ξεκινήσετε διάλογο ή να τον αποσύρετε για κάποιον άλλον. Εάν επιλέξετε κάποιον henchman οφείλετε να του καταβάλετε μισθό. Πολλές φορές κατά την πορεία της ιστορίας θα σας ζητηθεί από τους NPCs διάλογος με το «conversation request» όπου θα δοθούν κυρίως προσωπικές πληροφορίες προσθέτοντας έτσι στο lore. Εξετάζοντας αντικείμενα που βρίσκετε μπορείτε να αναπτύξετε έτι περαιτέρω συνταγές και φόρμουλες για το crafting που είναι πολύ απλό. Το save system είναι αυτόματο και συχνό πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχετε την ελευθερία και την ευχέρεια να «σώσετε» όπου και όποτε θέλετε. Έχει πολύ δυνατό replay value αφού η ιστορία μπορεί να ξεδιπλωθεί με εντελώς διαφορετικούς τρόπους λόγω της ανοικτότητας και της διάδρασης των συστημάτων εξέλιξης του χαρακτήρα. Το menu χωρίζεται σε τέσσερεις κατηγορίες: character, με τα στατιστικά και τα skills, το inventory που περιλαμβάνει και το crafting system, το grimoire με τα spells, το journal και το map section. Εφοδιάζετε και εξοπλίζετε τους χαρακτήρες σας από μια ευρεία ποικιλία ενδυμασιών και όπλων, με αντικείμενα που προσφέρουν είτε μόνιμο είτε προσωρινό buff στα στατιστικά σας, όπως δαχτυλίδια, ρολόγια, πούρα, αποκρουστικά αγαλματίδια. Χρειάζεται προσοχή με κάποια «καταραμένα» αντικείμενα γιατί οι επιπτώσεις τους δεν εξορκίζονται  εύκολα. Τέλος, στο inventory αποθηκεύετε και τα crafting materials. Επειδή στην αρχή δεν θα έχετε αναπτύξει πλήρως τα crafting skills, είναι λογικό να μη διακρίνετε τι αποτελεί υλικό για το crafting οπότε και θα βρεθείτε στο δίλημμα να τα πουλήσετε για μερικά τσιγάρα ή να τα κρατήσετε για πιο μετά. Απλά να θυμάστε ότι δεν χρειάζεται να γεμίσετε με tobacco για να επιβιώσετε οπότε διατηρήστε κάποια αντικείμενα. Με τον χάρτη θα επισκεφτείτε πολλά μέρη κάποια από τα οποία αναφέρονται στα έργα του Lovecraft αλλά δεν είναι συνετό να σας τα απαριθμήσω για να αποφύγω spoilers. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού θα συναντήσετε πολλές απρόσμενες περιπέτειες εν είδει side quests. Θα δεχτείτε επιθέσεις την ώρα της ανάπαυσης, θα συναντήσετε τερατωδίες, απόκληρους, ερημίτες, ινδιάνους, easter eggs και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε. Μη λυγίσετε, προετοιμαστείτε με rest activities και πιο συγκεκριμένα με τα «keep watch» and «scout» με τα οποία αν σας πιάσουν -κυριολεκτικά- στον ύπνο θα είστε καλύτερα προετοιμασμένοι με buffed στατιστικά. Τα spells τα ανακαλύπτετε υπό την μορφή manuscripts και τα απομνημονεύετε με το skill «occulitist research» κατά τη διάρκεια του resting.  Δυστυχώς, το παιχνίδι πάσχει από πολλά bugs όπως σε διάφορα skills και quests που είναι broken, οι χαρακτήρες ζητάνε χωρίς λόγο conversation request,  αντικείμενα εξαφανίζονται από το inventory ενώ δε λείπει και το random crashing. Μέχρι αυτή την ώρα δεν έχουν διορθωθεί αλλά η κοινότητα δίνει feedback στην εταιρεία προκειμένου να επιληφθεί των προβλημάτων.

Κυκλώπεια γεωμετρία και ακουστική

Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι 2D hand drawn όπως ακριβώς αρμόζουν στην ιστορία. Είναι πανέμορφα αποπνέοντας ωστόσο μολυσματική κακία συνεπικουρούμενη από την πνευματική τελμάτωση των χαρακτήρων. Το animation και τα μοντέλα είναι λεπτομερή. Ειδικά τα πορτρέτα των χαρακτήρων μοιάζουν με σκίτσα του Kevin O’Neill από το The League of Extraordinary Gentlemen.Η πένθιμη χροιά της μουσικής σε απορροφά και αποτυπώνει το πνεύμα της Αμερικής του ’20. Ο ήχος είναι αντάξιος των αφηγήσεων του Lovecraft. Ψίθυροι που παγώνουν το αίμα, μουσικές τζαζ, κραυγές αγωνίας ή αγλίτωτης λύτρωσης συνθέτουν ένα βέβηλο σκηνικό που βαζουκοπάει περιφρονητικά τη λογική. Δεν υποστηρίζουν όλοι οι διάλογοι φωνητικά και τις λίγες φορές που συμβαίνει αυτό το ηχόχρωμα σε προδιαθέτει «αρνητικά» προκειμένου να ενσωματωθείς στο σκοτεινό concept. Το κείμενο στους διαλόγους κινείται σε ακόμα καλύτερο επίπεδο, συμβατό υφολογικά με την γραφή του Lovecraft υπηρετώντας την ιστορική και απόκοσμη σκοπιμότητα. Γενικά, τα κείμενα, τόσο της αφήγησης όσο και των διαλόγων, χαρακτηρίζονται από την πολυτροπικότητα και την πολυσημία· πρώτον, υποστηρίζονται από τις αναπαραστάσεις και το γραφικό περιβάλλον προκειμένου να μεταδώσουν άλλοτε το ίδιο πράγμα, τον τρόμο για το μυστήριο, και δεύτερον η σημασία κάποιων θεμάτων αποκτά πολλαπλό εννοιολογικό περιεχόμενο άλλοτε κοινωνικό και άλλοτε αποκρυφιστικό. Όλα τα παραπάνω είναι συντονισμένα με τέτοιο ομοιογενή και αριστοτεχνικό τρόπο που προκαλούν τον παίχτη να «αντιμετωπίσει» πολλές πτυχές της πραγματικότητας. Η συμμετοχή των NPCs του party σας είναι περιορισμένη τόσο στο interaction με τον κόσμο όσο και στους διαλόγους -αν εξαιρέσουμε το conversation request, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω- οπότε δεν θα έκανα λόγο για πολυφωνικότητα. Καθημερινοί ήχοι μεταμορφωμένοι από τις περιστάσεις, κακέμφατες φωνές, απόκοσμες αλλά εφιαλτικά γνώριμες κραυγές συντηρούν τον εφιάλτη. Ο γραφικός τρόμος αποτυπώνεται με μια μυσαρή τεχνοτροπία. Βεβηλωμένες εκκλησίες, αγάλματα-κακέκτυπα του Μεγάλων Παλαιών, τελετές μαύρης μαγείας, πλοκάμια κάνουν την εμφάνισή τους σε κάθε επιφάνεια, ατμοσφαιρικά και άλλα φαινόμενα προκαλούν ανατριχίλα. Εδώ δε θα ακούσετε βάρδους σε κάποιο χάνι να εγκωμιάζουν με λυρικά τραγούδια αιώνιας ευγνωμοσύνης τον ήρωα που αψήφησε το προσωπικό κόστος για να τιμήσει την ελευθερία, την αγάπη και τις αξίες. Αντίθετα θα ακούσετε βρυχηθμούς και αναστεναγμούς υποσχόμενους τον γομορισμό και την αιδώ, την ιεροσυλία, το έγκλημα και την παρανομία, ανίερες συμμαχίες, κίναιδους.

Call of Cthulhu’s duty

Δε ζούμε σε μια μακάρια εποχή άγνοιας αλλά λογικής τυραννίας και επικράτησης της εφήμερης έκπληξης. Αποδείξτε για μια ακόμη φορά ότι οι Μεγάλοι Παλαιοί, όσο παντοδύναμοι άνακτες αισθάνονται στη δική τους βλοσυρή πραγματικότητα, δεν έχουν καμία θέση ανάμεσά μας. Τουλάχιστον όχι με τη φυσική τους μορφή. Με το Stygian: Reign of the Old Ones θα περάσετε πολλές ευχάριστες ώρες· το semi open σύστημα, οι πειραματισμοί με τα archetypes και το belief system θα σας παροτρύνουν να ανακαλύψετε εναλλακτικές προοπτικές και πολλές φορές να υπερβείτε εαυτόν με πράξεις και παραλείψεις, διαλόγους και σιωπές που δεν επιλέξατε κατά το πρώτο playthrough.

Ελάχιστες απαιτήσεις συστήματος:

  • ΛΣ: Windows 7 – 64bit
  • Επεξεργαστής: Intel i3
  • Μνήμη: 2 GB RAM
  • Γραφικά: Nvidia 450 GTS / Radeon HD 5750 or better
  • DirectX: Έκδοση 10
  • Αποθήκευση: 5 GB διαθέσιμος χώρος
  • Κάρτα ήχου: DirectX Compatible Sound Card with latest drivers

Ευχαριστούμε θερμά την 1C Entertainment για την διάθεση του παιχνιδιού.

0 σχόλιο
5

Ίσως σε ενδιαφέρει:

Αφήστε ένα σχόλιο

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies Συμφωνώ Μάθετε περισσότερα εδώ

Privacy & Cookies Policy