Home ReviewsGame Reviews Still There | The Review

Still There | The Review

Γράφει ο Ανδρέας Σταυριανουδάκης
0 σχόλιο

Ground control to major Karl

Τα βιντεοπαιχνίδια κατά κύριο λόγο έχουν ως κύριο στόχο την διασκέδαση του παίκτη. Δεν είναι λίγες οι φορές όμως που κάποιο παιχνίδι θα προσπαθήσει να αγγίξει περισσότερο ευαίσθητα και δυσάρεστα ζητήματα. Το στοίχημα που καλείται να κερδίσει σε αυτή την περίπτωση το παιχνίδι, είναι να απορροφήσει τον παίκτη με τρόπο ευφάνταστο και συνάμα απλό, ώστε να πετύχει την ταύτιση του με τον πρωταγωνιστή. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Firewatch όπου οι αρχικές αποστολές σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερα προσωπικές συνομιλίες μέσω ασυρμάτου, είναι ικανά να προσδώσουν το αίσθημα της μοναξιάς/μοναχικότητας στον παίκτη. Το Still There στην περίπτωση μας, πρόκειται για ένα παιχνίδι το οποίο, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, αφορά τη διαχείριση του πένθους ενός συγκεκριμένου ανθρώπου. Ποια είναι τα μέσα που μπορεί να χρησιμοποιήσει όμως ένα point and click adventure προκειμένου να αποτυπώσει τη συγκεκριμένη ψυχολογική κατάσταση;

Με μια γρήγορη αναζήτηση θα παρατηρήσουμε πως δημιουργός του παιχνιδιού φαίνεται να είναι η GhostShark Games, ένα studio που ιδρύθηκε το 2011 στην Ρώμη και έχει αναπτύξει το 2015 το Blockstorm, ένα διαδικτυακό multiplayer FPS, τοποθετημένο σε ένα κόσμο φτιαγμένο από φθαρτούς κύβους. Στην πραγματικότητα όμως, πρόκειται για συνεργασία τριών ανθρώπων από τρία διαφορετικά studio της Ιταλίας, όπου ο κάθε ένας από αυτούς ανέλαβε διαφορετικό κομμάτι της δημιουργίας. Έτσι, σύμφωνα με τους τίτλους τέλους του παιχνιδιού, ο Davide Barbieri (GhostShark) ήταν υπεύθυνος για το game design και τους γρίφους του παιχνιδιού, ο Daniele Giardini (Demigiant), ανέλαβε την ανάπτυξη της ιστορίας, ενώ ο Gaetano Leonardi (La Boite) επιμελήθηκε την εικαστική επένδυση του παιχνιδιού. Το παιχνίδι εκδόθηκε από την Iceberg Interactive, ενώ την σύνθεση της μουσικής ανέλαβε ο Ben Burnes (Abstraction)

Η πρώτη μέρα στο Bento

Βρισκόμαστε στον απομακρυσμένο διαστημικό “φάρο” Bento. Αναλαμβάνουμε τον ρόλο του Karl Hamba, ενός ανθρώπου με ιδιαίτερα βεβαρημένο οικογενειακό υπόβαθρο, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον μοναχικό ρόλο της συντήρησης του “φάρου” αυτού. Σύντροφο σε αυτή την προσπάθεια αποτελεί ο Gorky, μια μονάδα τεχνητής νοημοσύνης (AI). Ο Gorky διαθέτει ιδιαίτερα σαρκαστικό χιούμορ και δεν διστάζει να το χρησιμοποιήσει κατά κόρον ενάντια στον Karl, δημιουργώντας μια ιδιαίτερη σχέση μεταξύ τους που αποτυπώνεται μέσω των ευφάνταστων διαλόγων.

Αφού ολοκληρωθεί μια μέρα στον σταθμό Bento, η οποία περιλαμβάνει εργασίες συντήρησης, παρασκευή ιταλικού καφέ (Espresso) και πρωινού, αλλά και αναμετρήσεις μεταξύ Karl και Gorky τόσο σε παρτίδες σκάκι, όσο και σε ανταλλαγές καυστικών σχολίων, γίνεται αντιληπτό ένα μήνυμα στο ράδιο του σταθμού. Ολοκληρώνοντας την διαδικασία αποκωδικοποίησης του μηνύματος, αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για μια κοπέλα ονόματι Elle, η οποία, μαζί με το πλήρωμα της έχει αποκλειστεί στον σταθμό Corona και αποζητά την άμεση διάσωση της. Δυστυχώς όμως, καθώς βρισκόμαστε σε σταθμό και όχι σε κινούμενο όχημα δεν μπορούμε να βοηθήσουμε οι ίδιοι. Μπορούμε όμως να αναζητήσουμε οχήματα που ενδεχομένως να βρίσκονται στην περίμετρο. Στην αναζήτηση μας αυτή θα γνωρίσουμε την Grey, καπετάνιο του μοναδικού πληρώματος που εντοπίζεται στην εμβέλεια μας, η οποία δυσκολεύεται να αναλάβει την διάσωση της Elle, λόγω της βαρύνουσας σημασίας της αποστολής που ήδη εκτελεί. Έτσι η πλοκή εκτυλίσσεται μέσω της επικοινωνίας με τις δύο αυτές γυναίκες, καθώς αναπτύσσουμε όλο και περισσότερο προσωπικές σχέσεις και αντιμετωπίζουμε στιγμές έντασης.

Επίλυση γρίφων ή άλλη μια μέρα στην δουλειά;

Το παιχνίδι χρησιμοποιεί ένα κλασικό point & click σύστημα, με τον παίκτη να μπορεί να εξετάσει, να συνδυάσει ή να αποθηκεύσει κάθε αντικείμενο που φαντάζει χρήσιμο. Η κύρια ασχολία του Karl αφορά τις εργασίες συντήρησης του διαστημικού φάρου, οι οποίες εκτελούνται μέσω του πίνακα ελέγχου και συμπεριλαμβάνουν καθήκοντα όπως τον εντοπισμό ενός άστρου από το περισκόπιο ή την δημιουργία μιας συγκεκριμένης συνδεσμολογίας. Οι εργασίες αυτές, αν και αποτελούν τους γρίφους του παιχνιδιού και κατ’ επέκταση το gameplay του, παράλληλα λειτουργούν ως μεταβατικά στάδια στην πλοκή. Έτσι, εκτός από τις τυπικές εργασίες ρουτίνας, θα χρειαστεί να λύσουμε γρίφους προκειμένου παραδείγματος χάριν να επικοινωνήσουμε με κάποιον ή να επιδιορθώσουμε μια βλάβη. Το γεγονός αυτό, δημιουργεί μεγάλη ποικιλία στους γρίφους του παιχνιδιού, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει την ταύτιση με τον χαρακτήρα μέσω της εμφάνισης διαφορετικών πτυχών της επίπονης αυτής εργασίας του.

Το παιχνίδι παρέχει βοήθειες στον παίκτη, μέσω του τεχνικού εγχειριδίου, το οποίο περιλαμβάνει λεπτομερείς οδηγίες για κάθε τομέα του διαστημικού σταθμού που δύναται να αποτελέσει ένα γρίφο. Με αυτόν τον τρόπο, η κονσόλα διαχείρισης του σταθμού, μετατρέπεται από μια αχανή σύνθεση με τυχαία πλήκτρα, στο περιβάλλον το οποίο θα κληθεί να επιλύσει γρίφους. Επιπρόσθετα, περαιτέρω κατανόηση για ένα γρίφο προσφέρεται μέσω των συμβουλών του ηλεκτρονικού μας φίλου Gorky, ενώ δίνεται και η δυνατότητα προσπέλασης ή απλοποίησης ενός γρίφου, χωρίς όμως να λαμβάνονται τα αντίστοιχα επιτεύγματα (achievements). Ωστόσο, παρ όλες αυτές τις ανέσεις, ορισμένοι γρίφοι παραμένουν δυσνόητοι με ανεξήγητους συνδυασμούς αντικειμένων και υπερβολικά πολύπλοκα συστήματα μηχανισμών να δεσπόζουν. Ο χειρισμός αυτός, αν και αποτυπώνει ευφάνταστα και σε μεγάλο βαθμό τη συνθετότητα και τις δυσκολίες του επαγγέλματος του συντηρητή, παράλληλα συχνά κουράζει τον παίκτη.

Διαστημικός σταθμός ή κλειστοφοβικός φάρος;

Ο χαρακτηρισμός διαστημικός φάρος προτιμήθηκε έναντι του διαστημικού σταθμού προκειμένου να αποδοθεί καλύτερα η μικρή έκταση του χώρου. Ο φάρος χωρίζεται σε 5 τμήματα, στα οποία ο Karl περιηγείται απλά περιστρέφοντας την καρέκλα του. Οι 5 αυτοί τομείς, που αποτελούν και τις “οθόνες” του παιχνιδιού είναι το υπνοδωμάτιο, η τουαλέτα, η κουζίνα στην οποία παρασκευάζουμε τα γεύματα μας, το δωμάτιο ελέγχου του σταθμού στο οποίο εργαζόμαστε και το δωμάτιο αποχώρησης από τον σταθμό όπου βρίσκεται ο διαστημικός μας εξοπλισμός. Κάθε οθόνη είναι σχεδιασμένη με όμορφα σχεδιασμένες λεπτομέρειες ικανές να τονίσουν την κλειστοφοβικότητα και την μοναχικότητα που εμπνέει ο χώρος. Οι τοίχοι είναι γεμάτοι post-it και αφίσες, η κουζίνα περιέχει σχεδόν αποκλειστικά άνοστα τρόφιμα σε αεροστεγείς συσκευασίες ενώ η κονσόλα ελέγχου μοιάζει ασφυκτική με τα ατελείωτα πλήκτρα και λαμπάκια και τις συσκευές να ξεπροβάλλουν από κάθε σημείο. Αντίστοιχη αίσθηση προκαλούν και οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται στην καθημερινότητα του Karl, όπως η καθημερινή λήψη ενέσιμων φαρμάκων, με χαρακτηριστικότερη τη διαδικασία ανακύκλωσης των ούρων του παίκτη (!) προκειμένου να παραχθεί εκ νέου πόσιμο νερό. Παράλληλα με όλα αυτά, η μελαγχολική μελωδία του πιάνου που μας συντροφεύει κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, αν και είναι αρκετά μονότονη, αποδίδει και αυτή με τη σειρά της την αίσθηση της διαστημικής νοσταλγίας που βιώνουμε ως Karl.

Τρεις διαφορετικοί δημιουργοί ή ένα ενιαίο έργο;

Το Still There είναι από τα παιχνίδια που στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στην αφήγηση τους, με την συμβολή του Davide Barbieri να φαίνεται στους όμορφα δομημένους διαλόγους. Αν και η επιρροή που μπορεί να έχει ο παίκτης μέσω των απαντήσεων του είναι σχεδόν μηδαμινή, οι διάλογοι χρησιμοποιούνται ως άξονας γύρω από τον οποίο, τόσο ο Karl, όσο και οι υπόλοιποι πρωταγωνιστές της ιστορίας, αποκαλύπτουν σημαντικά στοιχεία του χαρακτήρα τους και εν συνεχεία, διαμορφώνουν και κλιμακώνουν την πλοκή. Ωστόσο η αποτύπωση της πλοκής δεν οφείλεται εξ ολοκλήρου στη συγγραφή των διαλόγων. Τόσο η ανάπτυξη των γρίφων και γενικότερα του gameplay, όσο και ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος και των στοιχείων που το αποτελούν, συμβάλλουν αφενός στην εξέλιξη της ιστορίας και αφετέρου στην απόδοση της ψυχολογικής κατάστασης του πρωταγωνιστή. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό αν αναλογιστούμε πως, ενώ για τις τρεις συνιστώσες που αναφέρθηκαν (gameplay, αφήγηση, σχεδιασμός περιβάλλοντος), εργάστηκαν τρεις ξεχωριστοί δημιουργοί από διαφορετικά studios, το τελικό αποτέλεσμα μοιάζει περισσότερο συμπαγές από δουλειές πολυετών συνεργασιών.

Ευχαριστούμε θερμά την Iceberg Interactive για την διάθεση του παιχνιδιού.

Ελαχιστες απαιτήσεις συστήματος:

  • Λειτουργικό Σύστημα: Windows 7 64-bit
  • Επεξεργαστής: Intel Core i3-4160 @ 3.60GHz
  • Μνήμη: 6 GB RAM
  • Γραφικά: Intel HD 530
  • DirectX: Έκδοση 11
  • Αποθήκευση: 512 MB διαθέσιμος χώρος
  • Κάρτα ήχου: DirectX συμβατή κάρτα ήχου με τους τελευταίους οδηγούς

0 σχόλιο
5

Ίσως σε ενδιαφέρει:

Αφήστε ένα σχόλιο

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies Συμφωνώ Μάθετε περισσότερα εδώ

Privacy & Cookies Policy