fbpx
Home JG Originals Retro Corner | STORIES UNTOLD

Retro Corner | STORIES UNTOLD

Γράφει ο/η Αρίσταρχος Παπαδόπουλος

Ζούμε σε μία εποχή που ολοένα απομακρύνεται από τον αναλογικό υλικό κόσμο και κατευθύνεται προς τον ψηφιακό κόσμο των ιδεών. Ακόμα και τα κουμπιά διάφορων συσκευών δεν επιτελούν μία και μόνο λειτουργία, αλλά είναι προγραμματιζόμενα (transporters). Πολλές φορές δεν έχουν καν φυσική υπόσταση παρά μόνο έχουν γραφική απεικόνιση μέσα στο λογισμικό διεπαφής (interface) και ελέγχονται μέσω χειρονομιών αφής (εικονικά πληκτρολόγια κλπ) πάνω στην επίπεδη επιφάνεια οθονών. Οι Πλατωνικές θεωρίες καθίστανται ακόμα πιο επίκαιρες στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Η ψηφιακή ψευδαίσθηση δίνει την εσφαλμένη για μένα αίσθηση της απολυτότητας, της ακρίβειας στις κάθε είδους μετρήσεις και στους αριθμούς. Γίναμε όλοι δέσμιοι των απόλυτων καταστάσεων της ψηφιοποίησής κάθε έκφανσης της ζωής. Πηγαίνετε σε ένα σούπερ μάρκετ – αφελές παράδειγμα ξέρω – και δείτε τις σαν από φωτοτυπικό όμοιες, πακεταρισμένες μπριζόλες. Πώς γίνεται όλες να ζυγίζουν ακριβώς το ίδιο και άρα να έχουν την ίδια τιμή; Πώς να μην δημιουργούνται μετά απόλυτες συμπεριφορές και πράξεις, χωρίς περιθώρια διαπραγμάτευσης; Οι παραπάνω γραμμές γράφονται ακούγοντας μια τυχαία playlist από την δεκαετία του 1980 (‘Life is life’ από Opus παίζει τώρα, ακολουθούν τa ‘Physical’ και ‘I ran’!). Όπου η πρόοδος συνοψίζονταν στα προθέματα space, laser και στην κατάληξη 2000… Ας μην αρχίσω να μιλάω καλύτερα για την γενικότερη αβεβαιότητα στην οποία βρισκόμαστε.

Οι παραπάνω σκέψεις αναζωπυρώθηκαν παίζοντας για αυτήν την εβδομάδα το ‘Stories Untold’ της εταιρείας ‘No Code’ (http://www.nocodestudio.com/) με βάση της τη Γλασκώβη στη Σκωτία. Εκδόθηκε από την ‘Devolver Digital’ (https://devolverdigital.com/), η οποία συνεργάζεται κυρίως με ανεξάρτητους δημιουργούς και προγραμματιστές.  Το παιχνίδι έχει διακριθεί σε πολλά φεστιβάλ και εκδηλώσεις, όχι άδικα όπως θα δούμε. Πρόκειται για ένα επεισοδιακό παιχνίδι περιπέτειας τρόμου. Δανείζεται πολλά στοιχεία από τις ταινίες του John Carpenter, Stephen King, David Cronenberg και άλλους. Επιπλέον, θυμίζει πολλές τηλεοπτικές σειρές, όπως ‘The Twilight Zone’, ‘The Outer Limits’, ‘Stranger Things’. Από το τελευταίο μάλιστα δανείζεται και την αισθητική των τίτλων αρχής, σχεδιασμένων από τον Kyle Lambert (Βρετανός καλλιτέχνης γνωστός για τις εικονογραφημένες αφίσες του). Οι τίτλοι σε συνδυασμό με τη φορτωμένη με synthesiser μουσική, λειτουργούν ως αφιέρωμα στις πιο κλασσικές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές που σημάδεψαν την δεκαετία του 1980.  Η ιστορία διεξάγεται στην Αγγλία του 1986. Αποτελείται από μια ανθολογία τεσσάρων αυτόνομων επεισοδίων, όπως τουλάχιστον φαίνεται αρχικά. Καθεμιά από τις ιστορίες έχει διάρκεια σε χρόνο παιχνιδιού, όχι πάνω από 35 με 40 λεπτά, ακριβώς όπως και στα επεισόδια μιας τηλεοπτικής σειράς. Συνολικά, δηλαδή, μέσα σε δύο με τρεις ώρες θα το έχετε ολοκληρώσει.

Το πρώτο μάλιστα με τίτλο ‘The House Abandon’ είχε κυκλοφορήσει το 2016 ως δωρεάν download για PC και Mac. Σε αυτό, χωρίς καμία εξήγηση, βρίσκεστε μέσα σε ένα μάλλον μουντό παιδικό δωμάτιο παίζοντας ένα text-adventure σε έναν υπολογιστή που θυμίζει πολύ έντονα τον επίσης αγαπημένο μου SPECTRUM 128k +2. Εκεί, όμως, που δεν άντεξα και έβαλα τα γέλια είναι ότι ο υπολογιστής ονομάζεται FUTURO 128k +2! Σκωτσέζικο χιούμορ… Βλέπετε την δράση από προοπτική πρώτου προσώπου, χωρίς να δίνονται πληροφορίες για το όνομα, ή το φύλο του χαρακτήρα σας. Παίζοντας το παιχνίδι αρχίζουν να συμβαίνουν παράξενα φαινόμενα. Μετά από μια απότομη διακοπή ρεύματος, το παιχνίδι στον χμ FUTURO σας, ξεκινά πάλι. Μόνο που τώρα φαίνεται ότι οι ενέργειες που κάνετε μέσα στο παιχνίδι αντικατοπτρίζονται στην πραγματικότητα που βρίσκεται ο ήρωας.

Η δεύτερη ιστορία έχει τον τίτλο ‘The Lab Conduct’. Αυτήν τη φορά συστήνεστε από κάποιον Dr. Alexander ως εθελοντής σε ένα πείραμα με το όνομα Mr. Aition. Πάλι σε προοπτική πρώτου προσώπου, πρέπει να φέρετε σε πέρας ένα πείραμα ανάλυσης ενός μυστηριώδους αντικειμένου. Παίρνετε οδηγίες από τον Dr. Alexander μέσω ενός τερματικού, για τα διάφορα στάδια του πειράματος. Χειρίζεστε μια σειρά από αναλογικές συσκευές, όπως μια VHS βίντεο κάμερα, ένα CRT Monitor, έναν ενισχυτή, μηχάνημα ακτίνων Χ, μια γεννήτρια συχνοτήτων και ένα τρυπάνι. Καθώς διεξάγεται το πείραμα, αρχίζουν να συμβαίνουν ενδιαφέροντα πράγματα…πολύ ενδιαφέροντα πράγματα!

Το τρίτο επεισόδιο με τίτλο ‘The Station Process’, συνεχίζει στο ίδιο ύφος με το δεύτερο. Βρίσκεστε στην Αρκτική με το όνομα James, σε μία βάση ελέγχου ενός σταθμού αριθμών (number station). Είστε κλεισμένος μέσα σε ένα κοντέινερ και υπάρχουν άλλοι δύο συνάδελφοι, ο καθένας μέσα στο δικό του. Παίρνοντας οδηγίες από τους συναδέλφους σας, πρέπει να αποκρυπτογραφήσετε μηνύματα χρησιμοποιώντας μια συσκευή ανάγνωσης μικροφίλμ, ένα τερματικό και ένα ραδιόφωνο λήψης πολλών συχνοτήτων. Περίεργα πράγματα αρχίζουν να συμβαίνουν και εδώ. Μία εξέλιξη, όσον αφορά στον τρόπο του παιχνιδιού, είναι ότι σε κάποια στιγμή το gameplay μετατρέπεται σε ένα κλασσικό στον χειρισμό παιχνιδιού περιπέτειας δράσης πρώτου προσώπου πάντα.

Στο τέταρτο και τελευταίο επεισόδιο με τίτλο ‘The Last Session’, το παιχνίδι ενώνει όλους τους μηχανισμούς παιξίματος που χρησιμοποιήσατε στα προηγούμενα επεισόδια. Είστε πλέον ένας ασθενής σε ένα νοσοκομείο ο οποίος ξυπνά από κώμα και πρέπει να υποβληθείτε σε ύπνωση, προκειμένου να ανακτήσετε τη χαμένη σας μνήμη.

Υπάρχουν πάρα πολλές ανατροπές στην ιστορία. Θα ήταν αδύνατο να την περιγράψω με περισσότερες λεπτομέρειες, χωρίς να αποκαλύψω τι πραγματικά συμβαίνει. Πραγματικά είναι πολύ δύσκολο, γιατί πρέπει να περιστρέφομαι γύρω από το παιχνίδι δίχως να χαλάσω την εμπειρία για όσους δεν το γνωρίζουν. Οι ανατροπές έχουν να κάνουν με την διαπίστωση ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Αυτή είναι και η κεντρική ιδέα της ιστορίας που πάνω της βασίζεται το παιχνίδι.

Το “Stories Untold’ δεν είναι ένα συνηθισμένο παιχνίδι. Συνδυάζει τις αφηγηματικές τεχνικές του κινηματογράφου και των παιχνιδιών δράσης και περιπέτειας από την δεκαετία του 80 και μετά, για να πει μια διαδραστική ιστορία. Στην ουσία εξομοιώνεται μια ολόκληρη εποχή μέσα από συσκευές περασμένων δεκαετιών. Το ψηφιοποιημένο interface προσπαθεί να μεταδώσει την αίσθηση της χρήσης φυσικών αντικειμένων που θεωρούνται πλέον απαρχαιωμένα. Οι γενιές στο μέλλον, αλλά και τώρα συμβαίνει σε μικρότερο ποσοστό, δεν θα ξέρουν καν τί είναι ένα κασετόφωνο και πώς χρησιμοποιείται για φόρτωση δεδομένων. Δεν πρόκειται για μουσειακή αντίληψη, αλλά για μια σύντομη ιστορία πάνω στη εξέλιξη της τεχνολογίας μέσα από καθημερινά αντικείμενα. Ο παίκτης, ο μετέχων καλύτερα στην εξέλιξη της ιστορίας παρακολουθεί τον εαυτό του να εκτελεί την ιστορία. Εδώ εισάγεται και η ιδέα των παράλληλων κόσμων. Όχι μόνο συνυπάρχουν μέσα στο ίδιο σύμπαν, αλλά μπορούν και βρίσκονται σε συνεχή διάλογο μεταξύ τους και αλληλεπιδρούν. Δεν γνωρίζω αν αυτό συμβαίνει πράγματι και πώς στον κόσμο της Φυσικής. Πάντως μέσα στον κόσμο του θεάματος το ‘Stories Untold’ και γενικά το gaming φέρνει πιο κοντά τους παράλληλους κόσμους των θεατών και των δημιουργών και βοηθάει τον διάλογο μεταξύ τους, διαμέσου της αλληλεπίδρασης. Μέσα από γρίφους και την απλότητα ενός text adventure θα απορροφηθείτε στην καταπληκτική ατμόσφαιρα της σκόπιμα ομιχλώδους ιστορίας.

Σε αυτό συμβάλλει και η υπόλοιπη αισθητική. Τα γραφικά είναι καλοσχεδιασμένα. Η σκηνογραφία είναι επικεντρωμένη στην δεκαετία το 1980. Το φως και η χρωματική παλέτα έχει την ποιότητα που συναντάμε στο VHS βίντεο, είναι υπεύθυνα κυρίως για την ατμόσφαιρα τρόμου και μυστηρίου. Αυτό, όμως, που τη συμπληρώνει και την ενισχύει πραγματικά είναι ο σχεδιασμός του ήχου (sound design). Κάθε στοιχείο έχει επιλεχτεί προσεκτικά. Τα περισσότερα στοιχεία τρόμου στο παιχνίδι προέρχονται από τον ήχο, ο οποίος προκαλεί αισθήματα αγωνίας, απομόνωσης και κινδύνου. Οι ερμηνείες των ηθοποιών (voice acting) είναι από τις καλύτερες που έχουμε δει σε προϊόν ψηφιακής διασκέδασης. Είναι αντάξιες μιας καλογυρισμένης ταινίας, ή τηλεοπτικής παραγωγής.

Στον χειρισμό τώρα. Εάν έχετε παίξει στη ζωή σας text και point and click περιπέτειες, δεν θα δυσκολευτείτε καθόλου να βουτήξετε μέσα στην ιστορία. Το ύφος των γρίφων θα σας κάνουν να αισθανθείτε οικεία, ειδικά αν έχετε παίξει παιχνίδια όπως το MYST και άλλες γνωστές Point and Click περιπέτειες. Ακόμα και αν είστε λιγότερο εξοικειωμένοι, δεν θα έχετε πρόβλημα στην κατανόηση των μηχανισμών του παιχνιδιού. Οι γρίφοι κρίνονται από μέτριοι σε δυσκολία ως αρκετά δύσκολοι, ανάλογα με το επίπεδο της εμπειρίας που έχει κανείς. Ένας μόνο γρίφος με δυσκόλεψε αρκετά και ομολογώ ότι κατέφυγα στο διαδίκτυο για βοήθεια. Λίγη προσοχή και συγκέντρωση χρειάζεται. Η λύση κάποιου γρίφου προσθέτει παρόμοια ικανοποίηση με εκείνη που είχαμε όταν παίζαμε ένα δύσκολο text adventure. Επίσης, οφείλω να πω ότι δε συνάντησα προβλήματα σφαλμάτων, ή δυσλειτουργίες κατά την διάρκεια του παιχνιδιού στο PS4 τουλάχιστον.

Όπως είπα και στην αρχή, ζούμε σε έναν κόσμο απίστευτης αβεβαιότητας. Συνήθως μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, πολλοί από εμάς στρέφουμε το βλέμμα προς το παρελθόν σε ανάμνηση καλύτερων εποχών. Εποχών, όμως, που δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έφυγαν και δεν ξαναγυρνούν μέσα στα πλαίσια της πραγματικότητας. Επίσης, τείνουμε να φιλτράρουμε και να απομακρύνουμε τις σκοτεινές πλευρές τους από τις σκέψεις μας. Το Stories Untold με τη βαθιά ρετρό αισθητική του, έρχεται να μας θυμίσει ότι καλό είναι να μην διαστρεβλώνουμε την πραγματικότητα για χάρη της νοσταλγίας, ή άλλων προσωπικών πεποιθήσεων.

  • Είδος παιχνιδιού (genre): Episodic horror adventure
  • Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας: 27 Φεβρουαρίου 2017
  • Developer: No Code
  • Publisher: Devolver Digital
  • Format παρουσίασης: PS4 (το παιχνίδι είναι διαθέσιμο σε όλες τις γνωστές πλατφόρμες)

You may also like