fbpx
Home JG Originals Retro Corner | PINBALL DREAMS

Retro Corner | PINBALL DREAMS

Γράφει ο/η Αρίσταρχος Παπαδόπουλος

Ειλικρινά δεν θυμάμαι κάποιον εξομοιωτή φλίπερ που να ξεχωρίζει στα 8-bit. Μισό λεπτό, όμως, υπάρχει το Advanced Pinball Simulator που εκδόθηκε από την εταιρεία Codemasters το 1988 (υπάρχει και το Pinball Magic από τη γαλλική Loriciel, αλλά με πιάνει ρίγος και μόνο που το σκέφτομαι…εντάξει, ίσως υπερβάλλω, αλλά δεν…). Οι αγαπητοί σε όλους τους φίλους των 8-bit, ιδιαίτερα στον Amstrad, δίδυμοι αδερφοί Oliver έκαναν και σε αυτό το παιχνίδι το καλύτερο που μπορούσαν. Είναι περιβόητη πλέον η σειρά παιχνιδιών που κυκλοφόρησαν με την κατάληξη ‘Simulator’ για τη βρετανική Codemasters. Αρκετοί σίγουρα θα θυμούνται τα Gran Prix Simulator, Fruit Machine Simulator, Pro BMX Simulator, Professional Ski Simulator, Jet Bike Simulator, καθώς και τις καταπληκτικές περιπέτειες του ήρωα Dizzy. Το ύφος του προγραμματισμού τους είναι εύκολα αναγνωρίσιμο, όπως συμβαίνει με γνωστούς ζωγράφους για παράδειγμα. Έτσι και το Advanced Pinball Simulator έχει όλα τα αισθητικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των υπέροχων δίδυμων αδερφών. Σας προτείνω να δείτε συνεντεύξεις τους στο YouTube. Πρόκειται για πραγματικά δύο γλυκύτατους ανθρώπους.

Ένα πράγμα έλειπε από την δική τους προσπάθεια. Η φυσική κίνηση της μπίλιας και η αίσθηση ότι πρόκειται για τραπέζι φλίπερ και όχι απλώς για ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, πολύ προσεγμένο κατά τα άλλα. Από το 1985 και μετά, άρχισαν να μπαίνουν στο παιχνίδι οι πρώτοι 16-bit οικειακοί υπολογιστές, όπως ο Atari ST και η Amiga. Τα πράγματα άρχιζαν να αλλάζουν δραματικά. Οι κάτοχοι 8-bit νιώθαμε ότι κάθε χρόνο που περνούσε, βρισκόμασταν ολοένα και πιο πίσω σε έναν αγώνα δρόμου αδύνατον να κερδηθεί.

Όταν το Pinball Dreams εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Amiga τον Μάρτιο του 1992, ήταν ήδη πολύ αργά για τους περισσότερους 8-bit υπολογιστές. Η αναβαθμισμένη σειρά CPC+/GX4000 που κυκλοφόρησε η Amstrad to 1990 ήρθε πολύ αργά και προσέφερε πολύ λίγα σε σχέση με τις τάσεις της αγοράς. Επίσης, η Amstrad άρχισε να στρέφεται προς τους συμβατούς IBM PC, χωρίς να έχει διαθέσεις να ανταγωνιστεί τις Commodore και Atari στην ολοένα και πιο δημοφιλή κατηγορία των 16-bit.

Βλέποντας κάποιος το παιχνίδι στην Amiga δεν μπορούσε παρά να μείνει με το στόμα ανοιχτό! Τα γραφικά απεικόνιζαν με ρεαλιστικό τρόπο ένα πραγματικό τραπέζι φλίπερ. Αυτό, όμως, που εντυπωσίαζε ήταν η ρεαλιστικότατη συμπεριφορά της μπίλιας και το απρόσκοπτο κάθετο scrolling που ακολουθούσε την κίνησή της. Ο ήχος και τα εικονικά πλέον μουσικά θέματα που συνόδευαν τα τέσσερα διαθέσιμα τραπέζια ήταν επίσης υψηλής ποιότητας και πρόσδιδαν μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. Βέβαια, δεν θα μπορούσαμε να περιμένουμε κάτι λιγότερο από την Amiga με τον 68000 επεξεργαστή και το πλήθος προσαρμοσμένων μικροτσίπ που διέθετε για την ενίσχυση των γραφικών και ηχητικών ικανοτήτων του υπολογιστή.

Φανταστείτε τώρα ποιά θα ήταν η αντίδραση των Amiga-δων, αν ένας ταπεινός κάτοχος CPC τους έλεγε ότι το Pinball Dreams θα μπορούσε να εμφανιστεί και στον 6128 και μάλιστα να είναι αντάξιο της δικής τους έκδοσης. Πραγματικά δεν έχω λόγια! Αλλά και όσοι είχαμε κρατήσει τον CPC μας το 1992 είμασταν πεπεισμένοι ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο, από όποια πλευρά και αν το έβλεπες. Δεν υπήρχε λογική να στηρίξει τη μεταφορά ενός παιχνιδιού με εντυπωσιακά για την εποχή γραφικά, κίνηση και ήχο, σε υπολογιστές που διένυαν κυριολεκτικά τους τελευταίους μήνες της ζωής τους. Ξεπερνούσε και τα όρια της βλασφημίας.

Η προγραμματιστική ομάδα ‘Batman Group’ είχε εντελώς διαφορετική άποψη όταν ανακοίνωσε το 2016 στο CPC Wiki Forum (https://www.cpcwiki.eu/forum/games/pinball-illusions-new-game-from-batman-group!!/) ότι ξεκίνησε να δουλεύει πάνω στην έκδοση του δημοφιλούς φλίπερ για τον Amstrad CPC. Η ομάδα είναι ήδη γνωστή για την παραγωγή DEMOS, με πιο γνωστό το ‘Batman Forever’ στον CPC (https://www.youtube.com/watch?v=_syHewDu5lc). Στην αρχή αυτού του demo, γίνεται η εκπληκτική δήλωση ότι “η απόδοση του εμπορικού software (Σ.τ.Μ.: στον Amstrad CPC) δεν αξιοποίησε παραπάνω από το 6% των πραγματικών δυνατοτήτων του υπολογιστή”. Δείτε το demo, έστω στο YouTube και αναρωτηθείτε μόνοι σας για την αλαζονεία, ή μη, αυτής της δήλωσης. Προσωπικά μετά από όσα έχω δει τα τελευταία δέκα χρόνια στην ρετρό σκηνή, συμφωνώ απόλυτα. Η Batman Group άρχισε να πραγματοποιεί ένα όνειρο το οποίο δεν θα τολμούσαμε καν να το σκεφτούμε.

Η ομάδα μάλιστα ανακοίνωσε, πάλι μέσω του ίδιου Forum, την ίδρυση εταιρείας με το όνομα ‘BG Games’. Η ίδρυσή της, όπως γράφουν χαρακτηριστικά, “προκύπτει από την ανάγκη να προβάλλουν τις πραγματικές δυνατότητες του Amstrad CPC ως παιχνιδομηχανή”. Σας διαβεβαιώνω ότι η συνέχεια προβλέπεται συναρπαστική. Vespertino σε περιμένουμε πώς και πώς (https://www.youtube.com/watch?v=YAcd47eUZF4)!

Μετά από τρία χρόνια ανάπτυξης, τον Οκτώβριο του 2019 η ομάδα ανακοίνωσε μέσα από το Twitter (https://twitter.com/batman_group/status/1179130726710730752?lang=en) την κυκλοφορία του παιχνιδιού. Στην δήλωσή τους επισημαίνουν και το γεγονός ότι προσπάθησαν να πάρουν και επίσημη άδεια για την κυκλοφορία, αλλά δεν τα κατάφεραν. Μικρό το κακό. Αυτό που έχει σημασία, είναι το αποτέλεσμα το οποίο ξεπέρασε κάθε προσδοκία.

Το παιχνίδι είναι εντυπωσιακό σε όλους τους τομείς και όχι μόνο στο καθαρά αισθητικό του κομμάτι. Αν σταθούμε στα γραφικά, οι ομοιότητες με την έκδοση για Amiga είναι αξιοθαύμαστες. Αν κάποιος δει το παιχνίδι, χωρίς να ξέρει από πριν σε ποιό μηχάνημα τρέχει, θα ξεγελαστεί εύκολα και θα επιλέξει ότι το βλέπει στην Α500. Η επιλογή των χρωμάτων είναι τέλεια. Βάζοντας pixels (εικονοκύτταρα) με διαφορετικό χρώμα το ένα δίπλα στο άλλο, δημιουργείται η οπτική ψευδαίσθηση ότι υπάρχουν περισσότερα χρώματα στην οθόνη από τα δεκαέξι που μπορεί να εμφανίσει ταυτόχρονα ο CPC σε Mode 0. Το καλλιτεχνικό ρεύμα του πουαντιγισμού επιστρέφει στις οθόνες του Amstrad! Το τέχνασμα με τα χρώματα δίνει και την εντύπωση ότι έχει σχεδιαστεί σε μεγαλύτερη ανάλυση από αυτήν που μπορεί να αποδώσει το μηχάνημα.

Ο ρυθμός ανανέωσης της οθόνης παραμένει πάντα σταθερός στα 50Hz, γεγονός που σίγουρα συμβάλλει στην ομαλότατη κύλιση της οθόνης, αλλά και της μπίλιας. Το κάθετο scrolling πρέπει να ειπωθεί ότι συμβαίνει σε διαφορετικές ταχύτητες, ανάλογα με την δράση. Η αδράνεια, η επιτάχυνση/επιβράδυνση κλπ στον τρόπο κίνησης της μπίλιας έχουν εξομοιωθεί με τον καλύτερο τρόπο. Οι ρακέτες με τις οποίες χτυπάτε τη μπίλια έχουν δεχθεί την ίδια φροντίδα. Ανάλογα με το πώς θα τις χρησιμοποιήσετε, θα αλληλεπιδράσουν κατάλληλα με τη μπίλια και θα της προσδώσουν ταχύτητα και κατεύθυνση. Έτσι, με επιδέξιες κινήσεις μπορείτε να την κατευθύνετε προς τους διάφορους στόχους του τραπεζιού. Οι μαθηματικοί υπολογισμοί που πρέπει να εκτελούνται σε κάθε κύκλο του ρολογιού του Ζ80 ζαλίζουν. Από όσο μπόρεσα να δω, επειδή δεν ήμουν ποτέ κάτοχος Amiga, έχουν μεταφερθεί στον Amstrad όλοι οι στόχοι και τα γραφικά που ενεργοποιούν.

Στον τομέα του ήχου έχει γίνει ανάλογη δουλειά. Έχουν μεταφερθεί όλα τα μουσικά κομμάτια από την Amiga στα πλαίσια βέβαια των δυνατοτήτων του AY τσιπ της Yamaha. Δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ψηφιοποιημένα αληθινά όργανα όπως στην Α500, γιατί όπως λένε οι προγραμματιστές καταλαμβάνουν πολύ μνήμη. Ο ήχος είναι διαδραστικός και πολλά ηχητικά εφέ και μελωδίες ενεργοποιούνται από διαφορετικά γεγονότα που συμβαίνουν στην οθόνη. Υπάρχουν τριάντα λεπτά συνολικής μουσικής στο παιχνίδι, συμπιεσμένα σε μόλις 62Kb μνήμης.

Όλα τα παραπάνω προσδίδουν στο τρόπο που παίζεται το παιχνίδι μια ποιότητα που σπάνια βλέπαμε στο παρελθόν. Δεν θα νιώσετε ενοχλημένοι από τις ατέλειες σε κάποιον τομέα του σχεδιασμού, γιατί απλώς δεν υπάρχουν. Ό,τι υπάρχει στηρίζει το gameplay στον μέγιστο βαθμό. Λόγω του ρεαλισμού, στην αρχή μου φάνηκε δύσκολο. Το μυστικό βρίσκεται στην κατάλληλη χρήση των ρακετών ώστε να κατευθύνετε τη μπάλα εκεί που εσείς θέλετε. Πρόκειται για ένα πολύ εθιστικό παιχνίδι. Να μην ξεχάσω να αναφέρω ότι και τα τέσσερα τραπέζια από την αυθεντική έκδοση για A500 είναι παρόντα και στον CPC. Οι προγραμματιστές προτείνουν να παιχθεί σε αληθινό Amstrad μηχάνημα για μια αυθεντική εμπειρία. Δεν έχουν άδικο, γιατί συχνά στους εξομοιωτές (emulators) υπάρχουν προβλήματα καθυστέρησης (delay), που οφείλονται σε διάφορους λόγους.

Το Pinball Dreams αποτελεί τον πρώτο αληθινό εξομοιωτή φλίπερ στον Amstrad CPC και ίσως το ίδιο ισχύει για όλο το εύρος των 8-bit οικιακών υπολογιστών και κονσολών. Τολμώ να πώ ότι ξεπερνάει ακόμα και τις εκδόσεις για IBM συμβατούς της εποχής και την έκδοση για SNES. Πρόκειται για ένα προγραμματιστικό αριστούργημα και παράλληλα τεχνολογικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην BG Games για τον κόπο και χρόνο που αφιέρωσε κατά την δημιουργία του παιχνιδιού. Περιμένω με ανυπομονησία το επόμενό τους παιχνίδι.

  • Είδος παιχνιδιού (genre): Pinball Simulator
  • Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας: 1 Οκτωβρίου 2019
  • Developer/Publisher: Batman Group / BG Games
  • Format παρουσίασης: Amstrad CPC 6128 emulated on Raspberry Pi 3B+ with Caprice 32

You may also like