fbpx
Home JG Originals Retro Corner | FIRE TYRE

Retro Corner | FIRE TYRE

Γράφει ο/η Αρίσταρχος Παπαδόπουλος

Παρασύρθηκα αυτήν τη βδομάδα. Για άλλο παιχνίδι ήθελα να γράψω και άλλο μου προέκυψε. Θυμάστε την παρουσίαση του  “The Abduction Oscar Z” και τον διαγωνισμό CPCRETRODEV; Βλέποντας και παίζοντας ασφαλώς τα παιχνίδια που πήραν μέρος το 2020, κόλλησα σε αυτό που ήρθε πέμπτο στην τελική κατάταξη. Πρόκειται για το Fire Tyre, ένα arcade racing για τον Amstrad CPC. Όσοι έχετε παίξει το Pole Position (1982) της Namco στα ηλεκτρονικά, θα αισθανθείτε οικεία με το ύφος του Fire Tyre. Δεν νομίζω ότι το Pole Position μεταφέρθηκε ποτέ αυτούσιο στον CPC. Πάντως το θυμάμαι έντονα στις αίθουσες των ηλεκτρονικών παιχνιδιών κυρίως στην όρθια (upright) έκδοση με το χαρακτηριστικό μαύρο τιμόνι και το μοχλό για ψηλή και χαμηλή ταχύτητα. Ήταν από τις πρώτες εμπειρίες που είχαμε τότε με παιχνίδια του είδους. Η παρουσία και μόνο του τιμονιού έφτανε για να ανεβεί στην εκτίμησή μας ως εξομοιωτής, που φυσικά δεν ήταν σε καμία περίπτωση. Όταν δε εμφανίστηκε το Out Run, το Pole Position έχασε την πρώτη θέση στις προτιμήσεις μας και η συχνότητα εμφάνισης του στις αίθουσες γινόταν όλο και πιο σπάνια. Αυτό που θυμάμαι από το Pole Position είναι ταχύτητά του και το πόσο εθιστικό ήταν γενικά ως παιχνίδι.

Υπεύθυνος για το Fire Tyre, είναι ο Cesar Nicolas Gonzalez και η εταιρεία του CNGSOFT (http://cngsoft.no-ip.org/firetyre.htm). Είναι η δεύτερη φορά που μέσα από τη στήλη παρουσιάζεται παιχνίδι του Cesar, καθώς το BB4CPC (που είναι και το πρώτο άρθρο με το οποίο ξεκίνησε η Retrocorner στήλη), είναι επίσης δικό του. Όσοι διαβάσατε το άρθρο, ξέρετε την ποιοτική δουλειά που έγινε στην επανέκδοση του Bubble Bobble. Πρόκειται για έναν πολύ ταλαντούχο προγραμματιστή. Μέσα σε μια μόλις βδομάδα κατάφερε να προγραμματίσει το Fire Tyre, το οποίο είναι ένα πλήρες παιχνίδι από όλες τις απόψεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλοι οι προγραμματιστές που συμμετέχουν στην διαμόρφωση της ρετρό σκηνής στον Amstrad, αλλά και στους άλλους οικειακούς υπολογιστές της εποχής, ότι το κάνουν από αγάπη. Αφιερώνουν πολύ χρόνο ενώ παράλληλα έχουν υποχρεώσεις επαγγελματικές και οικογενειακές και έχουν μηδενικό κέρδος από την όλη προσπάθεια.

Μόλις φορτώσει το Fire Tyre, μας καλωσορίζει η κεντρική οθόνη με φόντο την κλασσική καρώ σημαία, μια ευχάριστη μουσική και σύντομες οδηγίες ως προς τη επιλογή του χειρισμού και τις δυνατότητες για επιλογή κάμερας όταν γίνεται παύση μέσα στο παιχνίδι. Νομίζω ότι είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε σε οποιοδήποτε παιχνίδι στον CPC μια τέτοια επιλογή. Το παιχνίδι παίζεται σε προοπτική τρίτου προσώπου, με την κάμερα τοποθετημένη πίσω από το αυτοκίνητο που ελέγχουμε, όπως άλλωστε συμβαίνει στα περισσότερα arcade racings. Οι επιλογές είναι δύο, στατική και κινητή κάμερα. Η κινητή κάμερα βρίσκεται ακριβώς πίσω από το αυτοκίνητο και το ακολουθεί όταν μετατοπίζεται αριστερά ή δεξιά . Η στατική βρίσκεται πάντα στο μέσο του πλάτους του οδοστρώματος. Η επιλογή μπορώ να πω αλλάζει αισθητά το gameplay. Προσωπικά βρίσκω την κινητή κάμερα ως καλύτερη επιλογή.

Επιπλέον, στο κεντρικό μενού εναλλάσσονται δύο ακόμα οθόνες. Στη μία δίνονται πληροφορίες για τις διασκευές των μουσικών κομματιών μέσα στο παιχνίδι και η δήλωση του προγραμματιστή ως προς το χρόνο που του πήρε να το ετοιμάσει και το πως πήγε στον διαγωνισμό. Στην τελευταία υπάρχουν οι καλύτεροι και οι χειρότεροι χρόνοι που επιτεύχθηκαν σε καθεμιά από τις τέσσερις διαθέσιμες πίστες.

Επίσης, στο κεντρικό μενού βρίσκεται η επιλογή για “Practice Mode”. Σε αυτήν μπορείτε να επιλέξετε όποια από τις τέσσερις διαθέσιμες πίστες θέλετε, χωρίς να χρειαστεί να ξεκινήσετε το παιχνίδι από την αρχή. Η τελευταία επιλογή, καθώς και άλλες αλλαγές, είναι διαθέσιμες στην τέταρτη και τελευταία μέχρι στιγμής έκδοση του παιχνιδιού. Σε κάθε έκδοση ο προγραμματιστής κάνει πολλές βελτιώσεις τόσο στον αισθητικό, όσο και στον λειτουργικό τομέα.

Τα γραφικά είναι στην γνωστή Mode 0 (160×200) με δεκαέξι χρώματα. Μοιάζουν αρκετά με το Pole Position, προμηνύοντας την arcade φύση του. Η παλέτα των δεκαέξι χρωμάτων είναι διαφορετική από πίστα σε πίστα. Σίγουρα το έχω ξαναπεί και άλλη φορά, αλλά θέλω να επαναλάβω ότι τα χρώματα στον Amstrad είναι φωτεινά και έντονα και φωτίζουν την διάθεση μου. Ως Pixeltherapist συνιστώ Mode 0, τρεις φορές τη μέρα σε όσους έχουν κατάθλιψη. Στον φόντο κάθε πίστας υπάρχει το ανάλογο περιβάλλον, πχ. Βουνά, πόλη, έρημος, το οποίο κινείται ανάλογα και ομαλότατα όταν στρίβετε. Το αυτοκίνητο έχει πέντε διαφορετικά καρέ (animation frames), από δύο για τις στροφές και ένα όταν κινείται ευθεία. Με αυτόν τον τρόπο έχετε καλύτερη αίσθηση για το πώς πέρνετε τις στροφές. Οι πίσω ρόδες έχουν ευτυχώς animation συμβάλλοντας στην αίσθηση ότι κυλάνε στον δρόμο παρά πατινάρουν. Δεξιά και αριστερά του δρόμου υπάρχουν τα συνήθη εμπόδια. Ποικίλουν από πινακίδες σήμανσης στις στροφές, δέντρα, θάμνοι, πινακίδες διαφημιστικές με το σήμα της εταιρείας και με στιγμιότυπα από το Prince Of Persia (αν θυμάστε, ήταν τιμώμενο παιχνίδι στον διαγωνισμό του 2020 και οι προγραμματιστές έπαιρναν επιπλέον βαθμούς αν υπήρχε κάποια αναφορά σε αυτό). Όταν αλλάζετε από χαμηλή σε ψηλή ταχύτητα, βγαίνουν καπνοί από το σπινάρισμα των τροχών και σπινθήρες από τη μηχανή. Ευχάριστες αισθητικές νότες που υπάρχουν σχεδόν σε κάθε arcade racing.

Στον ήχο τώρα, ακούγονται τρία κύρια μουσικά θέματα σε όλο το παιχνίδι. Όπως λέει ο Cesar, δεν είχε χρόνο να δημιουργήσει ίσως πρωτότυπη μουσική και κατέφυγε στις διασκευές από τον C64. Στην εισαγωγή  παίζει η μουσική τίτλων από το παιχνίδι Comic Bakery (συνθέτης: Martin Galway). Κατά την διάρκεια του αγώνα ακούγεται η μουσική τίτλων από το παιχνίδι Formula One Simulator (συνθέτης: Rob Hubbard). Στην οθόνη ολοκλήρωσης του παιχνιδιού ακούγεται η μουσική από το παιχνίδι JT In Space (συνθέτης: Jeroen Tel). Και τα τρία δένουν πολύ καλά με την ξέφρενη ατμόσφαιρα που θέλει να μεταδώσει το παιχνίδι ως γνήσιο arcade racing.

Τα ηχητικά εφέ περιορίζονται στο κουδούνισμα των φώτων εκκίνησης και σε ένα εφέ όταν το αυτοκίνητό σας χτυπά κάποιο άλλο. Απουσιάζουν τελείως ήχοι από τη μηχανή κατά την επιβράδυνση/επιτάχυνση και το στρίγκλισμα των ελαστικών στις στροφές. Θα ενίσχυαν κατά πολύ την όλη εμπειρία, αν υπήρχαν. Ίσως ο Cesar τα προσθέσει αν αποφασίσει να ανανεώσει περαιτέρω το παιχνίδι. Να μην ξεχνάμε ότι από τους όρους του διαγωνισμού το παιχνίδι είχε σαν όριο τα 64Kb σε μέγεθος.

Ως αυθεντική arcade εμπειρία το Fire Tyre δεν θα απογοητεύσει. Επειδή τα παιχνίδια του είδους δεν είναι εξομοιωτές, έχουν τους δικούς τους κανόνες φυσικής στους οποίους πρέπει να προσαρμοστεί ο παίκτης και να τιθασεύσει. Εκεί βασίζεται η ομορφιά αυτών των παιχνιδιών. Προσωπικά με έχει κερδίσει. Το βρήκα πολύ εθιστικό με προοδευτική δυσκολία που σε αφήνει να συνηθίσεις το περιβάλλον και τους κανόνες του παιχνιδιού.

Στο παιχνίδι τρέχετε ενάντια στον χρόνο. Ξεκινάτε κάθε αγώνα με ενενήντα δευτερόλεπτα. Όταν ολοκληρώνετε έναν γύρω, σας δίνονται επιπλέον δευτερόλεπτα. Το παιχνίδι τελειώνει όταν μείνετε από χρόνο. Το όχημα σας αναβοσβήνει όταν τελειώνει ο χρόνος, προειδοποιώντας σας οπτικά και επιβραδύνει μέχρι να σταματήσει. Πρέπει να ολοκληρώσετε κάθε πίστα δύο φορές (μια δεξιόστροφα και μια αριστερόστροφα) τρέχοντας πέντε γύρους σε κάθε πίστα.

Τα υπόλοιπα αυτοκίνητα είναι απλώς εμπόδια που πρέπει να προσπεράσετε. Κάποια από αυτά παραμένουν στην αριστερή, ή δεξιά λωρίδα, οπότε είναι εύκολο να τα προσπεράσετε. Εκείνα, όμως, που αλλάζουν θέση συνεχώς δημιουργούν το μεγαλύτερο πρόβλημα. Πρέπει να υπολογίσετε τη θέση σας σε σχέση με την δικιά τους, ώστε να μην πέσετε πάνω τους. Αν πέσετε πάνω τους, θα εκτοξευτείτε στον αέρα, χάνοντας ταχύτητα και άρα πολύτιμα δευτερόλεπτα, ενώ αυτά θα συνεχίσουν κανονικά χωρίς συνέπειες. Λίγο εκνευριστικό, αλλά αποδεκτό μέσα στα πλαίσια της arcade σύμβασης. Μου θύμισε το Crazy Cars της Titus (ιδιαίτερα εκνευριστικό παιχνίδι). Τουλάχιστον στο Fire Tyre δε σταματάτε εντελώς. Αν βγείτε εκτός δρόμου απλώς η ταχύτητά σας θα ελαττωθεί.

Ευχάριστη είναι η προσθήκη της μπάρας προόδου στο πάνω μέρος της οθόνης που δείχνει την θέση του οχήματος μέσα στην πίστα. Οι υπόλοιπες πληροφορίες (βαθμολογία, ταχύτητα ο τρέχοντας γύρος, κλπ) βρίσκονται επίσης εκεί, όμορφα κατανεμημένα. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναφερθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Η δομή του παιχνιδιού είναι γνώριμη στους περισσότερους.

Εάν επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Fire Tyre, ο Cesar εξηγεί αναλυτικά πώς πέτυχε τα τρισδιάστατα εφέ και ειδικά την κλιμάκωση (scalling) των αντιπάλων αυτοκινήτων και εμποδίων στην άκρη του δρόμου. Ένα πραγματικό τεχνολογικό επίτευγμα, δείγμα της ευφυΐας του προγραμματιστή. Είμαι σίγουρος ότι ο Cesar θα βρεθεί στην πρώτη θέση του διαγωνισμού στο άμεσο μέλλον. Μακάρι το 2021 να είναι η χρονιά του. Πραγματικά το αξίζει. Επιτέλους ο Amstrad έχει το δικό του Pole Positon και λέγεται Fire Tyre!

  • Είδος παιχνιδιού (genre): Arcade Racing Game
  • Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας: 03/11/2020
  • Developer/Publisher: CNGSOFT
  • Format παρουσίασης: Amstrad CPC 6128 emulated on Raspberry Pi 3B+ with Caprice 32

You may also like