fbpx
Home JG Originals Retro Corner | CPC SOCCER

Retro Corner | CPC SOCCER

Γράφει ο/η Αρίσταρχος Παπαδόπουλος

Πιστεύω αρκετοί από εσάς παρακολουθείτε τί συμβαίνει πρόσφατα με την δημιουργία του καινούριου Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, είναι αυτό που υπάρχει γραμμένο στην ιστοσελίδα της διοργάνωσης για τις “πληρωμές αλληλεγγύης που αναμένεται να υπερβούν τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ” (https://thesuperleague.com/index.html). Πολλά λεφτά και πολύ αλληλεγγύη…αλλά για ποιους;

Τέλος πάντων, το ποδόσφαιρο είναι από τα αγαπημένα μου αθλήματα από παιδί. Είτε στην αλάνα (ναι τις πρόλαβα τις αλάνες), είτε από την τηλεόραση και στο γήπεδο, ο ενθουσιασμός ήταν πάνα ο ίδιος. Με τον ερχομό των ηλεκτρονικών στις αίθουσες και των οικιακών υπολογιστών προστέθηκε ένας ακόμα τρόπος ευχαρίστησης και προσκόλλησης στο άθλημα. Η πρώτη μου ψηφιακή επαφή με το άθλημα έγινε με το Tehkan World Cup της Tecmo, στην επιτραπέζια έκδοση, φυσικά στις αίθουσες ηλεκτρονικών. Χάθηκαν πολλά λεφτά σε αυτό το μηχάνημα από το 1986 και μετά, κυρίως στο διπλό παιχνίδι.

Όταν δε απέκτησα τον Amstrad CPC 6128, άρχισε μια πονεμένη ιστορία επαφής με το ψηφιακό ποδόσφαιρο. Τα Match Day I & II έδωσαν νέο νόημα στην έννοια της αργής κίνησης, αν και το δεύτερο ήταν χίλιες φορές καλύτερο από το πρώτο. Το Emilio Butragueno Futbol με είχε εντυπωσιάσει με τα γραφικά του και την ομοιότητα με το Tehkan World Cup, αν και ήταν αρκετά αργό. Το Microprose Soccer ήταν επίσης αρκετά αξιοπρεπές. Τα Kick Off I & II απλώς απαράδεκτα. Τα Gazza Ι & ΙΙ ήταν μάλλον αστεία. Το Italia ’90 αν και είχε λεπτομερή γραφικά και κίνηση, ήταν μια σκέτη απογοήτευση στον τρόπο που παιζόταν. Ο Youtuber XYPHOE έχει κάνει μια εκπληκτική σειρά βίντεο όπου παρουσιάζει όλα τα παιχνίδια ποδοσφαίρου στον Amstrad CPC. (https://www.youtube.com/watch?v=x_jZuDjerY4). Γενικά μετά από λίγο σταμάτησα να ασχολούμαι με ποδοσφαιράκια στον CPC για ευνόητους λόγους.

Ένα από τα πιο γνωστά παιχνίδια ποδοσφαίρου που δεν εμφανίστηκε ποτέ στους 8-bit υπολογιστές ήταν το Sensible Soccer της Sensible Software (1992 η πρώτη έκδοση). Ούτως ή άλλως το 1992 τα 8-bit ήταν ήδη είδος προς εξαφάνιση, με εξαίρεση τις παιχνιδομηχανές στην ίδια κατηγορία. Το παιχνίδι είχε κάνει αξιοπρεπή εμφάνιση στο Game Boy, Game Gear και Sega Master System. Θυμάμαι ο ανταγωνισμός μεταξύ Sensible Soccer και Kick Off της Anco στους χρήστες Amiga και Atari ST ήταν σε επικά επίπεδα. Ποιο από τα δύο είναι καλύτερο παιχνίδι είναι θέμα προσωπικής εκτίμησης. Σίγουρα το Sensible Soccer ήταν πιο εύκολο στον χειρισμό, άρα πιο φιλικό για τους αρχάριους παίκτες. Ωστόσο, το Kick Off στα χέρια ενός ικανού παίκτη είναι πολύ εντυπωσιακό να το παρακολουθεί κανείς. Αν δεν κάνω λάθος πρωταθλήματα Kick Off διεξάγονται ακόμα και τώρα.

Τον περασμένο χρόνο (τελευταία ανανεωμένη έκδοση: 14 Σεπτεμβρίου 2020) η ομάδα Voxel Tower ανακοίνωσε την κυκλοφορία του CPC Soccer (https://www.youtube.com/watch?v=n9RqO_JdWzM). Το παιχνίδι έχει πολλές ομοιότητες με το Sensible Soccer. Βλέπετε την δράση από την ίδια οπτική γωνία, από πάνω και υπό γωνία. Η απόσταση της κάμερας κάνει τους παίκτες αρκετά μικρούς και δίνει την δυνατότητα να βλέπουμε μεγάλο μέρος του γηπέδου.

Υπάρχουν στις επιλογές του κεντρικού μενού δύο λειτουργίες για την κίνηση της κάμερας. Με την S (Slow with shake), η κάμερα κινείται πιο αργά, αλλά αυτό έχει σαν συνέπεια ένα τρεμόσβημα της οθόνης στις άκρες του γηπέδου και επιπλέον η μπάλα ενδέχεται να βγει εκτός οπτικού πεδίου αν κλωτσηθεί δυνατά. Με την F (Fast with no shake) η κίνηση της κάμερας είναι γρήγορη και ακολουθεί πιστά την δράση. Γενικά κάποιες φορές η κίνηση γίνεται λίγο σπαστή, αν και είναι ομαλότατη κατά το μεγαλύτερο μέρος. Και οι δύο επιλογές είναι ευχάριστες στο παιχνίδι και δεν δημιουργούν ιδιαίτερα προβλήματα.

Τα γραφικά είναι σε Mode 1 (320×200, 4 χρώματα ταυτόχρονα στην οθόνη) και λεπτομερή. Τα τέσσερα χρώματα σημαίνουν ότι οι δύο ομάδες αν και ξεχωρίζουν οπτικά, έχουν πάντα την ίδια χρωματική απεικόνιση ανεξάρτητα με το ποιές είναι. Μικρό το κακό για χάρη της μεγαλύτερης ανάλυσης. Η δράση καταλαμβάνει όλη την οθόνη και ο ρυθμός ανανέωσής της είναι στα 50Hz. Η κίνηση των παικτών είναι ομαλή, αλλά και εδώ κάποιες φορές φαίνεται διακεκομμένη. Η κίνηση της μπάλας είναι ρεαλιστική και ομαλότατη. Επίσης, εξοστρακίζεται κατάλληλα όταν έρθει σε επαφή με κάποιο από τα δοκάρια της εστίας. Όμορφα στοιχεία είναι οι πανηγυρισμοί των ποδοσφαιριστών όταν σκοράρουν και τα αρκετά frames στην κίνηση των παικτών. Υπάρχουν και οι κλασσικές διαφημιστικές πινακίδες πίσω από τις πλάγιες γραμμές και τις γραμμές των τερμάτων. Διαφημίζουν και άλλες προγραμματιστικές ομάδες στον Amstrad. Μπράβο στην Voxel Tower για αυτήν την χειρονομία.

Μουσική δεν υπάρχει κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, ούτε και στο κεντρικό μενού. Υπάρχουν δύο ηχητικά εφέ, ένα για την μετακίνηση και επισήμανση των διαφόρων επιλογών σε όλα τα μενού και ένα για την καθεαυτό επιλογή μιας προτίμησης. Μέσα στο παιχνίδι θα ακούσουμε κατά καιρούς τις ιαχές του πλήθους, που γίνονται πιο έντονες ανάλογα με την δράση. Ακόμα, υπάρχουν εφέ για το κλώτσημα της μπάλας, όταν κάνετε τάκλιν και όταν η μπάλα χτυπάει κάποιο δοκάρι, ή όταν κοντράρει πάνω σε κάποιον παίκτη. Δεν θα μπορούσε φυσικά να λείπει ο ήχος της σφυρίχτρας του διαιτητή στις διάφορες διακοπές του παιχνιδιού.

Αυτό, όμως, που κάνει ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι ποδοσφαίρου καλό είναι το πώς παίζεται το παιχνίδι (gameplay) και ο χειρισμός. Και στους δύο τομείς το CPC Soccer τα καταφέρνει πολύ καλά. Μόλις φορτώσετε το παιχνίδι εμφανίζεται ένα μενού. Μπορείτε να επιλέξετε ένα από τα πέντε καλύτερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, ή το παγκόσμιο πρωτάθλημα των εθνικών ομάδων. Όλα τα λογότυπα των ομάδων και οι σημαίες των χωρών απεικονίζονται σωστά. Τα ονόματα των παικτών στην δωρεάν Community Edition είναι λίγο αλλαγμένα, αλλά εύκολα αναγνωρίσιμα για όσους ασχολούνται.

Πριν αρχίσει ο αγώνας μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε εννέα διαφορετικά συστήματα. Στην ίδια οθόνη απεικονίζονται όλοι οι παίκτες και η θέση τους στο γήπεδο σε μικρογραφία. Υπάρχουν και πέντε αναπληρωματικοί. Εδώ μπορείτε να κάνετε αλλαγές στην σύνθεση της αρχικής ενδεκάδας. Κάθε παίκτης έχει την κύρια θέση του στο γήπεδο και τα δικά του χαρακτηριστικά που συνοψίζονται στα εξής: Ταχύτητα (SPD), Επιθετικότητα (AGR), Έλεγχος μπάλας (CTL), Δύναμη (PWR), Απόδοση ανά Αγώνα (SPR) και Επιτάχυνση (ACC). Δεν πρόκειται για διακοσμητικά στοιχεία, αλλά για δεδομένα που παίζουν σημαντικό ρόλο μέσα στο γήπεδο. Σκεφτείτε τώρα τον αριθμό των διαθέσιμων ομάδων στο παιχνίδι και τις δεκαεξάδες τους. Καταλαβαίνουμε ότι έχει γίνει τεράστια δουλειά στην συλλογή αυτών των στοιχείων και στην ενσωμάτωσή τους με λειτουργικό τρόπο μέσα στο παιχνίδι.

Στα πρότυπα του Sensible Soccer, το CPC Soccer έχει τον ίδιο φρενήρη ρυθμό και προκαλεί ανάλογο ενθουσιασμό. Θα ήταν αδύνατον να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα χωρίς το ομαλό scrolling και την ψηλή ανανέωση της οθόνης. Μέχρι τέσσερις παίκτες μπορούν να παίξουν ταυτόχρονα. Δεν θυμάμαι άλλο παιχνίδι στον Amstrad με αυτήν την δυνατότητα. Για κάθε παίκτη μπορείτε να επιλέξετε τα πλήκτρα χειρισμού.

Οι παίκτες υπακούουν άμεσα στις εντολές σας. Με ένα απλό τσίμπημα του μοναδικού κουμπιού δράσης που θα χρειαστείτε (fire button) γίνεται αυτόματη πάσα στον κοντινότερο σε εσάς παίκτη. Υπάρχει μετρητής δύναμης που αυξάνει σε μήκος όσο κρατάτε το κουμπί δράσης. Το σουτ θα έχει την ανάλογη δύναμη και ύψος με το μήκος της μπάρας τη στιγμή που το απελευθερώνετε. Με γρήγορο διπλό χτύπημα του κουμπιού δράσης κάνετε δυνατό συρτό σουτ. Υπάρχουν και κεφαλιές, αν και είναι δύσκολο να επιτευχθούν.

Οι παίκτες κινούνται προς τη μπάλα, όταν δεν έχετε τον έλεγχο εσείς και δύσκολα θα σας προδώσουν. Το τάκλιν γίνεται απλά με πάτημα του κουμπιού δράσης και στην κατεύθυνση που τρέχετε. Πάντως δεν συνιστώ να το χρησιμοποιείτε συχνά. Οι διαιτητές στο παιχνίδι είναι πολύ αυστηροί και δε διστάζουν να βγάζουν κίτρινες και κόκκινες κάρτες. Ναι, υπάρχουν και αυτές, όπως και φάουλ και πέναλτι. Επιπλέον, οι παίκτες μπορεί να τραυματιστούν και να χρειαστεί αλλαγή.

Ένα όμορφο χαρακτηριστικό είναι ότι οι παίκτες έχουν αδράνεια. Όταν τρέχετε προς μια κατεύθυνση και αφήσετε τον μοχλό κίνησης, ο παίκτης θα επιβραδύνει σταδιακά μέχρι να σταματήσει. Το ίδιο συμβαίνει και όταν αρχίζετε να κινείστε από θέση στάσης. Θα περάσει κάποιος χρόνος μέχρι να αρχίσετε να τρέχετε. Όπως είδαμε νωρίτερα, αυτό θα εξαρτηθεί και από τις ικανότητες του κάθε ποδοσφαιριστή.

Οι τερματοφύλακες είναι πολύ καλοί γενικά και θα δυσκολευτείτε να σκοράρετε, κάτι που βρίσκω θετικό. Παρόλα αυτά υπάρχουν κάποια συστήματα για σκοράρισμα, που δεν θα αργήσετε να ανακαλύψετε. Πετυχαίνουν σχεδόν πάντα. Θα προτιμούσα να μην υπήρχαν, γιατί χαλάνε την διάθεση να βρείτε εφευρετικούς τρόπους να σκοράρετε. Είναι και πειρασμός, ειδικά όταν χάνετε και ο χρόνος περνάει.

Πέρα από τα απλά φιλικά παιχνίδια ανάμεσα στις ομάδες του πρωταθλήματος που επιλέξατε, έχετε την δυνατότητα διεξαγωγής διοργάνωσης κυπέλλου. Το κύπελλο μπορεί να διεξαχθεί ανάμεσα σε τέσσερις, οχτώ, ή δεκαέξι ομάδες και οι αγώνες είναι τύπου νοκ-αουτ.  

Μπορείτε να επιλέξετε την διάρκεια του αγώνα ανάμεσα σε τρία, πέντε και οχτώ λεπτά για το κάθε ημίχρονο, ενώ υπάρχει ο κανόνας του χρυσού γκολ. Ακόμα, μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε τρία επίπεδα δυσκολίας. Ο κανόνας του οφσάιντ απουσιάζει. Φυσικά υπάρχουν κόρνερ και πλάγια άουτ, αν και είναι δύσκολο να κατευθύνετε τη μπάλα με φάλτσο στην εκτέλεση κόρνερ. Στην αρχή νόμιζα ότι δεν μπορείτε να σουτάρετε τη μπάλα με φάλτσο. Νομίζω ότι βρήκα τον τρόπο να δώσετε φάλτσο στην μπάλα (θυμάστε το aftertouch στο Kick Off;). Μπορεί και να κάνω λάθος, οπότε όποιος γνωρίζει πως ακριβώς γίνεται, θα ήθελα να μας το εξηγήσει σε κάποιο σχόλιο. Λοιπόν, όταν έχετε τη μπάλα και κρατάτε το κουμπί δράσης για την προετοιμασία του σουτ, μόλις το αφήσετε και η μπάλα φύγει από τα πόδια σας πρέπει να το ξαναπατήσετε αμέσως και να δώσετε με το μοχλό την κίνηση του φάλτσου. Νομίζω ότι κάπως έτσι λειτουργεί. Είναι δύσκολο να επιτευχθεί και αυτό συμβάλλει περισσότερο στην έλλειψη αυτοπεποίθησής μου στην εξήγηση του. Οποιαδήποτε βοήθεια πάνω στο θέμα είναι ευπρόσδεκτη.

Για πειραματισμό αποφάσισα να βάλω τον υπολογιστή να παίξει εναντίον του εαυτού του σε έναν αγώνα. Το αποτέλεσμα ήταν αρκετά ενδιαφέρον. Το CPC Soccer ανοίγει τον δρόμο για ένα καινούριο παιχνίδι τύπου Player Manager. Η μηχανή γραφικών του θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την απεικόνιση του αγώνα, ενώ εσείς ως προπονητής κάνετε διάφορες ρυθμίσεις στην ομάδα, ή ακόμα και να πάρετε τον έλεγχο του παιχνιδιού. Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια στην περαιτέρω ανάπτυξη αυτού του τίτλου.

Το παιχνίδι τρέχει και σε 464, γεγονός που δείχνει ότι καταλαμβάνει μόνο 64Kb μνήμης. Πιστεύω ότι σε μια μελλοντική έκδοση για 128Kb, θα μπορούσαν να ενσωματωθούν περισσότερες λεπτομέρειες και βελτιώσεις σε κάθε τομέα του παιχνιδιού. Μέσα από την ιστοσελίδα της ομάδας μπορείτε να προμηθευτείτε και την φυσική έκδοση του παιχνιδιού σε κασέτα. Το CPC Soccer είναι ένα παιχνίδι με βάθος, σίγουρα από τα καλύτερα ποδοσφαιράκια που έχω δει στον Amstrad, αν όχι το καλύτερο. Υπάρχουν ασφαλώς περιθώρια για πολλές βελτιώσεις, που ελπίζω να τις δούμε στο άμεσο μέλλον.

  • Είδος παιχνιδιού (genre): Football game
  • Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας: 14/09/2020 (τελευταία έκδοση)
  • Developer: Voxel Tower
  • Publisher: BITMAP SOFT
  • Format παρουσίασης: Amstrad CPC 6128 emulated on Raspberry Pi 3B+ with Caprice 32       

You may also like