fbpx
Home ReviewsGame Reviews Mosaic | The Review

Mosaic | The Review

Γράφει ο/η Ανδρέας Σταυριανουδάκης

Διάλυσε το σύστημα ή τον εαυτό σου;

Ξυπνάς. Σηκώνεσαι. Κλείνεις το ξυπνητήρι. Χαζεύεις για λίγο στο κινητό. Πηγαίνεις στο μπάνιο. Κοιτάς τον εαυτό σου στον καθρέφτη και βυθίζεσαι σε υπαρξιακό κενό. Το κινητό χτυπάει. Έχεις αργήσει στην δουλειά. Πηγαίνεις στην κουζίνα. Το ψυγείο είναι άδειο και οι λογαριασμοί κατακλύζουν το τραπέζι. Χαζεύεις και πάλι στο κινητό. Κατευθύνεσαι προς την εξώπορτα, παίρνεις την ομπρέλα σου και φεύγεις για τη δουλειά.

Αυτή είναι η αρχή μιας τυπικής ημέρας στο Mosaic. Αν για σένα είναι και κάτι παραπάνω, ίσως το συγκεκριμένο παιχνίδι να αξίζει την προσοχή σου.

Οι δημιουργοί του παιχνιδιού

Τα πρωταρχικά 11 μέλη της Krillbite Studios γνωρίστηκαν ως φοιτητές του Hedmark College University της Νορβηγίας με σπουδές σε ποικίλες ειδικότητες που αφορούν τα διαδραστικά μέσα. Όταν το 2011 ολοκλήρωσαν τις προπτυχιακές σπουδές τους, κατόρθωσαν με τη βοήθεια μιας τοπικής χρηματοδότησης, να ιδρύσουν το δικό τους studio, έχοντας ως αρχικό σκοπό την συνέχιση ενός project που αναπτύχθηκε στα πλαίσια της διπλωματικής τους εργασίας. Το project αυτό έμελλε να γίνει ο πρώτος μεγάλος τίτλος της εταιρείας, Among the Sleep, αν και προηγήθηκε το 2013 η ανάπτυξη του The Plan, ενός δωρεάν τίτλου με μικρή διάρκεια και θέμα την ελάχιστη σημασία της ύπαρξης μιας μύγας. Το Among the Sleep κυκλοφόρησε δύο χρόνια αργότερα και αποτέλεσε ένα ιδιαίτερο παιχνίδι τρόμου το οποίο, αν και έλαβε ανάμεικτες κριτικές, πρωτοτύπησε ως προς την απόδοση του κόσμου υπό το πρίσμα ενός δίχρονου κοριτσιού. Τέσσερα χρόνια μετά, στην Ε3 2019, η Krillbite επιστρέφει στο προσκήνιο με έντονη διάθεση για πειραματισμό, καθώς ο νέος της τίτλος, Mosaic, φαίνεται να διαφέρει έντονα από τους προηγούμενους.

Ο χαρακτήρας που αναλαμβάνουμε στο παιχνίδι είναι ένας από τους χιλιάδες εργαζόμενους μιας πολυεθνικής εταιρείας. Βιώνουμε την αστική απομόνωση, τις συνήθειες αλλά και τις αποδράσεις του ανθρώπου αυτού μέσα από διαδοχικές σκηνές της καθημερινότητας του, στο πλαίσιο μιας δυστοπικής πραγματικότητας. Το παιχνίδι καθιστά σαφή, από τις πρώτες του σκηνές, την πρόθεση του να μεταδώσει στον παίκτη τη δυσχερή κατάσταση του πρωταγωνιστή. Ποια είναι όμως, τα μέσα που χρησιμοποιεί, για να επιτύχει τον θεμελιώδη αυτό σκοπό;

Χειρισμοί

Το παιχνίδι αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση point and click περιπέτεια τριών διαστάσεων. Η κίνηση του χαρακτήρα επιτυγχάνεται με το κράτημα του κέρσορα στο επιθυμητό σημείο κατεύθυνσης και η επιλογή των δράσεων γίνεται με το click του ποντικιού στα επισημασμένα σημεία. Ωστόσο εντοπίζονται ορισμένοι χειρισμοί που στοχεύουν στην ανάδειξη της δυσβάσταχτης ψυχολογικής κατάστασης του πρωταγωνιστή. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της κίνησης που χρειάζεται να εκτελεστεί προκειμένου να σηκωθεί ο χαρακτήρας από το κρεβάτι καθώς, στην περίπτωση αυτή, ο παίκτης μοιάζει να σέρνει με το ποντίκι του τον πρωταγωνιστή, τονίζοντας την έλλειψη της διάθεσης του για ζωή.

Απόδραση από την καθημερινότητα

Η πορεία του παιχνιδιού είναι γραμμική και τα γεγονότα συμβαίνουν σε προκαθορισμένο χρόνο. Μοναδική εξαίρεση στη συνθήκη αυτή, αποτελούν ορισμένες από τις σκηνές που σχετίζονται με τις στιγμιαίες απολαύσεις του πρωταγωνιστή. Χαριτωμένα γατάκια, μουσικοί του δρόμου, γαλήνια σκηνικά αλλά και ψήγματα ελπίδας για την κατάρρευση του σαθρού συστήματος δίνουν κουράγιο στον πρωταγωνιστή να ανταπεξέλθει στην καθημερινότητα και τον διαφοροποιούν από τον υπόλοιπο όχλο. Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει η επιλογή των δημιουργών να τοποθετήσουν τις περισσότερες από αυτές τις σκηνές στην αριστερή πλευρά της οθόνης, αποσκοπώντας στην δημιουργία μιας αντίθεσης με την αντίληψη που αποδέχεται την πορεία προς τα δεξιά στα video games, ως ορθή.

Αλληγορίες

Όπως προαναφέρθηκε το Mosaic δομείται μέσω αλλεπάλληλων, νοηματικά συνδεδεμένων σκηνών που αποσκοπούν στην μετάδοση στενάχωρων συναισθημάτων. Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται βέλτιστα μέσω ορισμένων ιδιαίτερα εύστοχων παρομοιώσεων της διαταραγμένης ψυχοσύνθεσης του πρωταγωνιστή, οι οποίες δημιουργούνται συνήθως, έπειτα από την βίωση μιας  “στιγμιαίας απόδρασης”. Έτσι παραδείγματος χάρη, μετά την απόλαυση ενός γαλήνιου σόλο από σαξόφωνο, η επιστροφή στη μαζοποίηση και τη ρουτίνα συνθλίβει τον πρωταγωνιστή και τον καθιστά έρμαιο των βημάτων των απρόσωπων συμπολιτών του.

Εργασία ή mini-games;

Μια τυπική μέρα στο Mosaic ολοκληρώνεται συνήθως όταν ο πρωταγωνιστής καταφθάνει στον εργασιακό του χώρο. Εκει καλείται, μέσω ενός mini-game, να κατευθύνει τους πόρους της εταιρείας με τρόπο τέτοιο ώστε να φτάσει έναν συγκεκριμένο στόχο. Η μινιμαλιστική αυτή παρομοίωση της εργασίας, αν και αποτελεί μια από τις ελάχιστες στιγμές του παιχνιδιού όπου ο παίκτης θα λάβει το αίσθημα του ‘παίζειν’, στην πραγματικότητα είναι σκοπίμως ανιαρή, έχοντας ως στόχο την απόδοση της μονότονης και αδιάφορης φύσης της εργασίας αυτής. Μοναδική πρόκληση αλλά και ευφάνταστη προσθήκη αποτελεί η τοποθέτηση ορισμένων έγχρωμων μαζών, οι οποίες προσομοιάζουν τις καθημερινές αποδράσεις του πρωταγωνιστή και παρακωλύουν την δουλειά του, λειτουργώντας ως αντιπερισπασμοί.

Έμμεσες αναφορές ή κι άλλα mini games;

Παράλληλα με το ‘παιχνίδι’ της εργασίας, στο Mosaic θα συναντήσουμε και άλλα games, τα οποία εμφανίζονται με την μορφή των εφαρμογών (apps) στο κινητό τηλέφωνο του πρωταγωνιστή. Οι εφαρμογές αυτές, αν και εμφανίζονται στο δυστοπικό πλαίσιο του παιχνιδιού, έχουν ως σκοπό να στηλιτεύσουν και να σατιρίσουν συνήθειες της εποχής μας, καθώς αποτελούν διαστρεβλωμένες αναφορές σε επίκαιρες καταστάσεις. Έτσι, θα συναντήσουμε το BlipCoin, ένα κρυπτονόμισμα του οποίου η αξία “τυχαία” μειώνεται κάθε φορά που επενδύουμε σε αυτό, αλλά και το LoveTM , μια εφαρμογή εύρεσης συντρόφου όπου όλοι οι συνδρομητές είναι πανομοιότυποι. Ωστόσο το σημείο εστίασης των δημιουργων φαίνεται να είναι το BlipBlop, καθώς η συγκεκριμένη εφαρμογή έχει κυκλοφορήσει αυτούσια στα Google Play και App Store. Πρόκειται για ένα παιχνίδι συνεχών επιβραβεύσεων κατα το οποίο ο παίκτης πρέπει να πιέζει αδιάκοπα το πλήκτρο ‘BLIP’ προκειμένου να λαμβάνει όλο και περισσότερα ‘BLOPS’, ενώ όταν φτάσει στο εκατοστό επίπεδο, καταφέρνει να αναβαθμίσει το “prestige” του.

Αισθητικές επιλογές

Η εικαστική προσέγγιση του Mosaic φαίνεται να εστιάζει, όπως και οι υπόλοιπες πτυχές του, στην βέλτιστη απόδοση της ασφυκτικής καθημερινότητας, αλλά και στην έντονη αντίθεση της με τις στιγμιαίες αποδράσεις του πρωταγωνιστή. Έτσι, ενώ κατά το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα του παιχνιδιού προτιμάται μια περιορισμένη χρωματική παλέτα με εστίαση στην κλίμακα του γκρι. Κάτι τέτοιο αναιρείται όταν ο πρωταγωνιστής συναντά μια ευχάριστη έκπληξη, με ποικίλα χρώματα να απαντώνται στις πιο ζωηρές εκφάνσεις τους. Αντίστοιχος χειρισμός υπήρξε και στην μουσική επένδυση που επιλέχθηκε. Μονότονοι, ambient ήχοι συνοδεύουν τη μουντή ρουτίνα και έρχονται σε όμορφη αντιπαράθεση με τους μουσικούς του δρόμου οι οποίοι αποπειρώνται να χαρίσουν την ευχάριστη χροιά τους, χωρίς ωστόσο να δημιουργείται εν τέλει, κάποιο αυτόνομο μουσικό κομμάτι που να ξεχωρίζει.

Μια ακόμη ιδιαίτερη αισθητική επιλογή αποτελεί και ο σχεδιασμός των χαρακτήρων. Όλες οι φιγούρες, συμπεριλαμβανομένου και του πρωταγωνιστή, είναι ισχνές, με τον σχεδιασμό των μελών του σώματος να θυμίζει έντονα τη τέχνη του Salvador Dali. Ωστόσο σύμφωνα με δηλώσεις των δημιουργών η αρχική εικόνα του παιχνιδιού δεν ήταν αυτή. Τα πρόσωπα ήταν περισσότερο στρογγυλά και ο γενικότερος σχεδιασμός παρέπεμπε περισσότερο σε cartoon, προσδίδοντας έναν άστοχα ανάλαφρο χαρακτήρα. Οι φιλικές σχέσεις όμως της Krillbite με τα studios της Double Fine (Psychonauts, Costume Quest, Brutal Legend) βοήθησαν τους δημιουργούς να καταλήξουν στο παρόν artstyle, με τις σκληρές γωνίες και τον σκοπίμως αφαιρετικό σχεδιασμό. Όσον αφορά τον τελευταίο, προσωπικά το εκτίμησα ως ευφυή κίνηση καθώς χειρισμοί όπως η υπερβολική χρήση επαναλαμβανόμενων στοιχείων, η παράλειψη των ανθρώπινων χαρακτηριστικών, αν και γίνονται αντιληπτοί ως απλοϊκή και επιφανειακή δουλειά, δικαιολογούνται ως ουσιαστικές καλλιτεχνικές προτιμήσεις.

Περί τέχνης και παιγνίων

Μια από τις ερωτήσεις που λάμβαναν οι δημιουργοί του Mosaic, κατά την περίοδο της προώθησης του παιχνιδιού, αφορούσε τις πηγές από τις οποίες άντλησαν έμπνευση για το έργο τους. Η απάντηση σε αυτό ήταν η ίδια η ζωή των περισσότερων καθώς κατά την ανάπτυξη του προηγούμενου παιχνιδιού τους Among the Sleep, ένιωθαν παγιδευμένοι σε ένα τεράστιο project. Επιπλέον, κάποιοι από αυτούς, βίωσαν για πρώτη φορά τους ασφυκτικούς ρυθμούς της μεγάλης πόλης, γεγονός που αποτυπώνεται στις ομοιότητες των κτιρίων που βρίσκονται στο υπόβαθρο του παιχνιδιού, με την εταιρική ταυτότητα της αρχιτεκτονικής που παρατηρείται στο Όσλο της Νορβηγίας. Συνεπώς, το παιχνίδι είναι μια προσωπική δουλειά που πηγάζει από τα βιώματα των δημιουργών, σκοπεύει να προβληματίσει τον παίκτη γύρω από ένα ζήτημα και αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα που εδραιώνει τα video games στον χώρο των τεχνών.

Ευχαριστούμε θερμά την Raw Fury για την διάθεση του παιχνιδιού.

Ελαχιστες απαιτήσεις συστήματος:

  • Απαιτείται επεξεργαστής και λειτουργικό σύστημα 64-bit
  • Λειτουργικό σύστημα: Windows 7
  • Επεξεργαστής: Intel i3 3220 / AMD Phenom II x4 970
  • Μνήμη: 1024 MB RAM
  • Γραφικά: Nvidia Geforce GTX 465 / ATI Radeon HD 5700
  • DirectX: Έκδοση 11
  • Αποθήκευση: 3 GB διαθέσιμος χώρος
1 σχόλιο
8

Ίσως σε ενδιαφέρει:

1 σχόλιο

Donacgreece 19 Φεβρουαρίου 2020 - 12:10

Φαίνεται πραγματικά πολύ ενδιαφέρον. Θα παιχτεί κάποιο βροχερό μελαγχολικό βράδυ σίγουρα…

Αφήστε ένα σχόλιο

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies Συμφωνώ Μάθετε περισσότερα εδώ

Privacy & Cookies Policy