fbpx
Home ReviewsGame Reviews El Shaddai: Ascension of the Metatron | The Review

El Shaddai: Ascension of the Metatron | The Review

Γράφει ο/η Στέλιος Αναγνωστόπουλος

Apocrypha Reloaded

Δεν είναι διόλου άγνωστη η προτίμηση των Ιαπώνων δημιουργών να χρησιμοποιούν θρησκευτικά στοιχεία της Δύσης (σε αντίθεση με τους δυτικούς οι οποίοι εστιάζουν κυρίως στις.. πολεμικές τέχνες της Άπω Ανατολής) για να δημιουργήσουν το περιβάλλον παιχνιδιών είτε με άμεσες είτε με έμμεσες αναφορές. Τα παραδείγματα είναι πολλά και διαπερνά όλα τα είδη και μέσα: Xenosaga, Persona, Shin Megami Tensei, Final Fantasy, Dragon Quest, Silent Hill, Bayonetta and the list goes on and on. Το αυτό και για τα anime: Death note , Ao no Exorcist, Neon Genesis Evangelion, Hellsing, Angel’s Egg, Elfen Lied και άλλα πολλά. Βέβαια, όπως αντιλαμβάνεστε, η χρήση θρησκευτικών δυτικών συμβόλων γίνεται κατά το δοκούν στις πλείστες των περιπτώσεων δίνοντας διαφορετικό νόημα σε αυτά  και σύμφωνα με τις απαιτήσεις του concept αλλά ίσως και τη συλλογική αντίληψη των Ιαπώνων για τις δυτικές μονοθεϊστικές, κυρίως, θρησκείες. Πολλές φορές, για παράδειγμα, θα δούμε ότι θεσμοί όπως η Εκκλησία χρησιμοποιούνται ως το καταφύγιο-ορμητήριο σκοτεινών δυνάμεων που παρουσιάζονται αρχικά στον ήρωα του παιχνιδιού ως η «καλή» πλευρά και στη συνέχεια ο σκοπός του είναι να αποκαλύψει τα πραγματικά τους σχέδια.

Το El Shaddai: Ascension of the Metatron βασίζεται στο απόκρυφο βιβλίο του Ενώχ. «El Shaddai» (εβρ. אֵל שַׁדַּי) είναι ένα από τα εβραϊκά ονόματα του Θεού, όπως φανερώνεται στον Αβραάμ στο βιβλίο της Γενέσεως 17:1, και μεταφράζεται συνήθως ως ο «παντοδύναμος θεός». Το όνομα του Ενώχ εμφανίζεται στο Γένεσις 5:18 και αναφέρεται μία φορά στην Καινή Διαθήκη και πιο συγκεκριμένα στην Επιστολή του Ιούδα όπου ουσιαστικά παρουσιάζεται σαν προφήτης τόσο του Ιησού όσο και των έσχατων ημερών: «Προεφήτευσε δε περί τούτων και ο Ενώχ, έβδομος από Αδάμ, λέγων· Ιδού, ήλθεν ο Κύριος με μυριάδας αγίων αυτού, δια να κάμη κρίσιν κατά πάντων και να ελέγξη πάντας τους ασεβείς εξ αυτών δια πάντα τα έργα της ασεβείας αυτών, τα οποία έπραξαν και δια πάντα τα σκληρά, τα οποία ελάλησαν κατ’ αυτού αμαρτωλοί ασεβείς». Απόκρυφα είναι όλα εκείνα τα θρησκευτικά κείμενα που για διάφορους λόγους θεωρούνται ψευδεπίγραφα χρησιμοποιώντας συνήθως ονόματα θρησκευτικών προσωπικοτήτων ώστε να προκαλέσουν το ενδιαφέρον επικυρώνοντας έτσι την θεοπνευστία και κατ’ επέκταση την γνησιότητα του περιεχομένου. Αυτά τα κείμενα δεν συμπεριλαμβάνονται στον Κανόνα της Αγίας Γραφής αλλά ούτε και στις Ιουδαϊκές Γραφές. Ένα από αυτά τα βιβλία, λοιπόν, είναι και του Ενώχ (ή Πρώτος Ενώχ ή αιθιοπικός όπως έχει καθιερωθεί αφού υπάρχει και Δεύτερος σε διαφορετική γλώσσα από εκείνη του πρώτου, τα σλαβονικά) και σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη ήταν έβδομος απόγονος του Αδάμ και πατέρας του Μαθουσάλα, του μακροβιότερου ανθρώπου.

Ο Ενώχ συμπεριλαμβάνεται στα λεγόμενα «αποκαλυπτικά» κείμενα τα οποία εμφανίστηκαν από το 200 π.Χ. έως το 100 μ.Χ, εποχές αναταράξεων και κοσμοϊστορικών αλλαγών όπου οι εσχατολογικές ανησυχίες αποτέλεσαν μια διέξοδο και ανακούφιση για τους ανθρώπους της Μέσης Ανατολής. Οι κεντρικές ιδέες του βιβλίου αφορούν τη θέση του ανθρώπου στην Ιστορία, την τιμωρία των αδίκων στις έσχατες ημέρες, την ανάσταση των δικαίων και άλλα πολλά που απαρτίζουν ακριβώς το αποκαλυπτικό στοιχείο. Όλα τα παραπάνω εξετάζονται με αναφορές στην αγγελολογία και τη θέση του Δημιουργού στην πορεία του κόσμου. Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος του τίτλου του παιχνιδιού, ο Metatron αποτελεί μια θρησκευτική μορφή η οποία εμφανίζεται σε πολλά αποκρυφιστικά καββαλιστικά κείμενα και συνήθως παρουσιάζεται ως σύνθρονος του Θεού ή ως ηγέτης των Αρχαγγέλων ή ακόμα και ο ίδιος ο Ενώχ αφού στην πραγματικότητα δεν απεβίωσε αλλά αναλήφθηκε στους Ουρανούς. Όπως και να ‘χει, δε θα σταθούμε σε περισσότερες ερμηνείες και λεπτομέρειες σε αυτό το εισαγωγικό. Για όσους επιθυμούν μια πρώτη προσέγγιση με αυτά τα θέματα προτείνω ανεπιφύλακτα τα έργα δύο επιφανών καθηγητών: τα Απόκρυφα Χριστιανικά Κείμενα του Ιωάννη Καραβιδόπουλου και Τα απόκρυφα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης του Σάββα Αγουρίδη.

17:1

Ο Ενώχ εγκαταλείπει τον Παράδεισο αναλαμβάνοντας να εντοπίσει εφτά αγγέλους προκειμένου να τους εξοντώσει και να αποτρέψει έναν κατακλυσμό που θα εξαφανίσει την ανθρωπότητα. Οι άγγελοι αυτοί υφάρπαξαν διάφορα αντικείμενα που περιέχουν τη σοφία του Θεού με σκοπό να βοηθήσουν τους ανθρώπους. Παρεξήγησαν όμως την ανθρώπινη φύση και αντιθέτως προκάλεσαν άθελά τους τεράστιες καταστροφές τόσο στο φυσικό όσο και στο ψυχικό επίπεδο των θνητών. Πριν, λοιπόν, ο Θεός εξαφανίσει τους ανθρώπους με κατακλυσμό καλείται ο Ενώχ να αποκαταστήσει την τάξη αντιμετωπίζοντας του εφτά αγγέλους. Σε αυτό το ταξίδι θα έχει τη συνδρομή τόσο του προπτωτικού Εωσφόρου (Lucifel εδώ) όσο και των αρχαγγέλων Μιχαήλ, Γαβριήλ, Ραφαήλ και Ουριήλ οι οποίοι θα τον παρακινήσουν να συνεχίσει την αποστολή του με κάθε τρόπο. Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας οι θρησκευτικές αναφορές κυρίως της αποκρυφιστικής (παρα)φιλολογίας  είναι αναπόφευκτες και δημιουργούν ένα μοναδικό  αφηγηματικό στερέωμα.

Γενηθήτω φῶς· καὶ ἐγένετο φῶς

Το El Shaddai κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2011 και είχα την τύχη να το ανακαλύψω και να το παίξω στο Xbox 360. Από τότε το θεωρώ παιχνίδι ορόσημο. Ακόμα και σήμερα διαθέτει την αίγλη ως ένα από τα πιο όμορφα αισθητικά περιβάλλοντα συνδυάζοντας 2D και 3D στοιχεία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θα εκπλαγείτε με τα θρησκευτικά μοτίβα που αποτυπώνονται σε ένα sci fi φαντασμαγορικό τέμπλο περιλαμβάνοντας ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς σε ένα τέτοιο concept. Γέφυρες από γυάλινες διάφανες επιφάνειες απ’ όπου θα παρακολουθείτε κάτω από αυτές τα πιο αδιανόητα και εντυπωσιακά θέματα παρμένα από την ιουδαιοχριστιανική θεολογία, ένα κράμα νεωτερικής τεχνολογίας και μεσαιωνικής αλλά και σύγχρονης τέχνης, ιουδαϊκά και γνωστικά σύμβολα διακοσμούν τον περίγυρο αποπνέοντας μια αρχέγονη δυναμική! Τα ειδικά εφέ και τα δραματικά animation, φυσικά, δεν λείπουν και παρά τη δεκαετή απόσταση από τα σημερινά τεχνικά δεδομένα στέκονται άψογα! Υπεύθυνος για όλη αυτή την πανδαισία θεάματος δεν είναι άλλος από τον Sawaki Takeyasu, character designer του πρώτου Devil May Cry, του Okami του Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse, Gravity Rush 2 και άλλων. Εδώ από τη θέση του director παρουσιάζει το ανεξάντλητο και μοναδικό του ταλέντο στη δημιουργία κόσμων.

Βέβαια -και αυτό δεν μπορεί να μην αναφερθεί- δεν παρατηρείται καμία βελτίωση στον τεχνικό τομέα και ίσως αυτό δυσαρεστήσει παλιούς παίκτες ή να αποτρέψει νεότερους. Ωστόσο, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι δεν πρόκειται για remaster αλλά για port χωρίς, φυσικά, αυτό να σημαίνει ότι δε θα μπορούσε η εταιρεία να παρουσιάσει κάτι πιο polished. Προσωπικά δεν θα του στερήσω βαθμό για κάτι τέτοιο αφού κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι πρόκειται για κάτι άλλο πέρα από αυτό που πραγματικά είναι. Η μουσική του είναι εξαιρετική! Εκκλησιαστικοί ύμνοι και εκκλησιαστικά όργανα, συμφωνικές και επικά θέματα που προκαλούν στην κυριολεξία ρίγη συγκίνησης και έντασης αλλά και ηλεκτρονικοί και ambient ήχοι με ανατολική διάθεση θα σας ικανοποιήσουν σε κάθε περίσταση. [Προσπαθώ τόση ώρα να ξεχωρίσω και να αναφέρω κάποια από τα πιο αγαπημένα μου ανάμεσα στα 28 tracks του παιχνιδιού αλλά είναι αδύνατον…]. Τα voice over είναι επαγγελματικού επιπέδου και απολύτως μέσα στο concept. Είναι ένα από εκείνα τα μεμονωμένα ιαπωνικά παιχνίδια όπου τα αγγλικά φωνητικά είναι ανώτερα αφού τους ρόλους έχουν αναλάβει σημαντικοί ηθοποιοί όπως ο Blake Ritson (Enoch), Jason Isaacs (Lucifel) και η Ruth Negga (Ishtar). Δεν έχω να περιγράψω τίποτα απολύτως. Απολαυστικά μοναδικοί όλοι τους!

Χερουβείμ και Σεραφείμ

Το gameplay είναι ιδιαίτερα απλό. Πρόκειται για ένα third-person action adventure με στοιχεία platform. Αρχικά να ξεκινήσουμε με το γεγονός ότι δεν υπάρχει health bar ούτε inventory. Στην οθόνη σας δεν θα προβάλλεται τίποτα άλλο πέρα από το περιβάλλον. Ο Enoch κάθε φορά που δέχεται πλήγμα χάνει και από ένα κομμάτι της πανοπλίας του. Όταν εξαφανιστεί εντελώς τότε θα προβείτε σε ένα button mashing με το οποίο θα επανέλθετε στη ζωή αν και πρακτικά είναι αθάνατος ακολουθώντας έτσι και το απόκρυφο κείμενο. Στις μάχες διαθέτετε τρία όπλα· το arch, το gale και το veil τα οποία υφαρπάζει από τους εχθρούς κατά τη διάρκεια της μάχης και μπορεί να φέρει μαζί του μόνο ένα κάθε φορά. Ο λόγος είναι ότι τα όπλα αυτά είναι αποτελεσματικά ανάλογα με τον αντίπαλο. Το arch είναι γρήγορο melee όπλο, με το gale εκτοξεύετε μικρά μαχαίρια από απόσταση και με το veil επιτίθεστε με μια μορφή ασπίδας παρασύροντας τον αντίπαλο. Το arch είναι αποτελεσματικό εναντίον του veil, το veil για το gale και το gale για το arch. Οι μάχες γενικά έχουν ενδιαφέρον και είναι διασκεδαστικές αλλά στην πραγματικότητα ο αρχικός ενθουσιασμός εξαντλείται. Αντιθέτως, τα bosses επαναφέρουν το ενδιαφέρον σας αφού οι επιθέσεις τους απαιτούν γρήγορα αντανακλαστικά, διερεύνηση και υπομονή! Διαθέτουν εντελώς διαφορετικούς μηχανισμούς μάχης και σίγουρα θα σας προκαλέσουν! Θα πιάσετε τον εαυτό σας να επιθυμείτε διακαώς να «ξεμπερδεύετε» γρήγορα με τις απλές μάχες ώστε να συναντήσετε τους επόμενους οι οποίοι έχουν τις αναφορές τους στην ιουδαϊκή θρησκευτική γραμματεία. Πραγματικά εντυπωσιακοί! Φυσικά, δεν υπάρχουν ούτε inventory ούτε health items, τίποτα από αυτά που θα περίμενε να εντοπίσει κανείς σε ένα third-person action adventure. Διαθέτει automatic saves αλλά και save points όπου ο Lucifel θα καταγράψει την πρόοδό σας.

Amen

Το El Shaddai: Ascension of the Metatron είναι από εκείνα τα παιχνίδια που έχουν «γεράσει καλά». Το πανέμορφο περιβάλλον και ο μυστικισμός που αποπνέουν τόσο μέσα από τα γραφικά όσο και με τη μουσική προκαλούν δικαιολογημένα επιφωνήματα θαυμασμού. Ο χειρισμός αν και κουράζει γρήγορα, ωστόσο, στα προκλητικά bosses σας αποζημιώνει. Πολύ σωστή η απόφαση της εταιρείας να μεταφέρει το παιχνίδι στα PC αφού έτσι δίνει μια ευκαιρία να γνωρίσουν περισσότεροι αυτό το αριστούργημα πριν περάσει στη λήθη.

Ευχαριστούμε θερμά την PR Hound για τη διάθεση του παιχνιδιού

You may also like