fbpx
Home JG Originals Cyberpunk games του παρελθόντος

Cyberpunk games του παρελθόντος

Από Νίκος Καραζαφείρης

“The kids who trashed my computer; their kids were going to be Holy Terrors, combining the ethical vacuity of teenagers with a technical fluency we adults could only guess at. Further, the parents and other adult authority figures of the early 21st Century were going to be terribly ill-equipped to deal with the first generation of teenagers who grew up truly “speaking computer.” […] You know, cyberpunks. “

Bruce Bethke

Ο ορισμός του Cyberpunk, αν και έχει ουσιαστικά ονομαστική περιγραφή, θα πρέπει να γίνει κατανοητός από μια κοινωνία που ήδη παρουσιάζει συμπτώματα του τεχνολογικού ρεμπελισμού. Βασισμένο κυρίως σε γραπτά του Philip K. Dick και ονομασμένο από τον Bruce Bethke, το φαινόμενο γεννήθηκε παράλληλα με την εισχώρηση των υπολογιστών στις ζωές των ανθρώπων περίπου στη δεκαετία του 70. Επαναστάτες νέοι, μόνιμοι κάτοικοι των γκαράζ των πατεράδων τους, με micro computers της εποχής, προσπαθούσαν να φέρουν τις μαγικές λειτουργίες του ηλεκτρονικού κόσμου στην απόγνωση του αληθινού, τρέφοντας άθελά τους την φαντασία των συγγραφέων επιστημονικής φαντασίας, όπου προσπάθησαν να αποκόψουν τον όρο φαντασία και να φέρουν τον παράγοντα παρόν στις αράδες τους, όπου τα γεγονότα διαδραματιζόταν αρκετούς αιώνες από την μοντέρνα εποχή. Έτσι, θα πρέπει να θεωρήσουμε το Cyberpunk παρακλάδι της επιστημονικής φαντασίας, με την τεχνολογία του αύριο, τώρα, στο παρόν ή και στο εγγύς μέλλον.

Σε αυτό το αφιέρωμα, θα ρίξουμε μια ματιά σε cyberpunk τίτλους του παρελθόντος, τότε που ο όρος δεν ήταν ευρέως γνωστός, οπότε δεν θα μπορούσε ένα game να τον φέρει στην περιγραφή του. Θέτοντας κανόνες λοιπόν, θα πούμε πως ψάχνουμε για games που φέρουν ηλεκτρονικές τεχνοτροπίες στην υπηρεσία της ιστορίας τους, η οποία λαμβάνει χώρα λιγότερα από 100 χρόνια από την εποχή μας. Δεν θα αναφερθούμε σε games βασισμένα σε ταινίες ή anime, καθώς η ύπαρξή τους είναι καθαρά αποτέλεσμα cash grab μετατροπής των ψυχαγωγικών μέσων και όχι καθαρή δημιουργία ενός νέου σύμπαντος. Στον αντίποδα, οι τίτλοι που βασίζονται σε βιβλία είναι πάντα ευπρόσδεκτοι, καθώς το μέσο δίνει τη δυνατότητα στον αναγνώστη να δημιουργήσει τη δική του προσωπική ματιά στο κάθε σύμπαν. Οι τίτλοι που θα παρουσιαστούν, έχουν κυκλοφορήσει έως και τις αρχές της δεκαετίας του 2000, όπου η τεχνολογία υπήρχε μεν στη ζωή μας, όχι όμως τόσο ζωηρή, κάτι που ενίσχυε το αίσθημα της ρομαντικά απόμακρης δυστοπικής τεχνο-εξάρτησης.

Neuromancer (1988)

Σίγουρα όχι το πρώτο cyberpunk themed game, το όνομά του όμως προδίδει την επιρροή του από την ομώνυμη νουβέλα του William Gibson, η οποία θεωρείται από τα “ιερά βιβλία” του cyberpunk. Πρόκειται για ένα κράμα text/point & click adventure με ιδιαίτερη έμφαση στην απεικόνιση του κυβερνοχώρου.

Snatcher (1988)

Μια από τις πρώτες δημιουργίες του Hideo Kojima, ίσως η πρώτη στην οποία αφήνει τη δημιουργικότητά του να μπει σε μονοπάτια μίξης λογοτεχνίας, κινηματογράφου και game development. Πρόκειται για ένα adventure στο οποίο τα ομότιτλα ανδροειδή παίρνουν τη θέση φυσιολογικών ανθρώπων. Ο παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο ενός κυνηγού snatcher, με την αμνησία του να δίνει ένα πολύ βαθύ νόημα στην εξέλιξη της ιστορίας.

Syndicate (1993)

Το Syndicate είναι ένα real time tactics action strategy, παραγωγή του πάλαι ποτέ κραταιού developer Peter Molyneux (Black & White, Fable). Στην ιστορία, συναντάμε πολυεθνικές όπου έχουν αναλάβει τη διακυβέρνηση του κόσμου, χειραγωγώντας τους πολίτες με προπαγανδιστικά μέσα. Αναλαμβάνουμε τα ηνία μιας τέτοιας εταιρίας, όπου σιγά σιγά προσπαθούμε με τον κυβερνοστρατό μας να λάβουμε τον έλεγχο κρατών, έως ότου επέλθει η ώρα της παγκόσμιας κυριαρχίας.

Shadowrun (1993)

Βασισμένο στο ομότιτλο επιτραπέζιο παιχνίδι ρόλων, το Shadowrun (εξετάζοντας την αριστουργηματική έκδοση του SNES) φέρνει τον παίκτη αντιμέτωπο με ένα μυστήριο που τον έφερε πυροβολημένο και με απώλεια μνήμης στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου. Με μια noire αισθητική, το τεχνολογικό υπόβαθρο αυτού του κλασικού RPG θα φέρει στο μυαλό πολλών την περιπέτεια του Johnny Mnemonic που ενσάρκωσε ο Keanu Reeves λίγα χρόνια αργότερα στην ομώνυμη ταινία.

System Shock (1994)

Στο όχι και τόσο μακρινό 2072, ένας χάκερ συλλαμβάνεται καθώς προσπαθεί να διεισδύσει στο κέντρο ελέγχου του διαστημικού σταθμού Citadel. Ο διοικητής του σταθμού αποφασίζει να τον χρησιμοποιήσει για μια κυβερνοεπίθεση που ετοιμάζει προς την ΑΙ που κρατάει τον σταθμό υπό έλεγχο, την περιβόητη SHODAN. Ίσως ο απόλυτος horror cyberpunk RPG θρύλος, το System Shock είναι ο προάγγελος όλων των σύγχρονων FPS action RPGs, δημιουργώντας από το πουθενά μια από τις δημοφιλέστερες κατηγορίες στην ιστορία του gaming. Η SHODAN συγκαταλέγεται από κοινό και ειδικούς στους πιο τρομακτικούς χαρακτήρες που πρωταγωνίστησαν ποτέ σε οποιοδήποτε μέσο ψυχαγωγίας.

Angel Devoid: Face of the Enemy (1996)

Έχετε δει την ταινία Face Off; Αν ναι, θα βρείτε οικείο το σενάριο του FMV adventure Angel Devoid, όπου o supercop πρωταγωνιστής μας εμπλέκεται σε ένα τρομερό ατύχημα και ξυπνάει στο νοσοκομείο με έκπληξη, καθώς ανακαλύπτει πως του έχουν αναδομήσει το πρόσωπο και είναι ολόιδιος ο νέμεσις εχθρός του, Angel Devoid, ο αρχικακός που τρομοκρατεί την Neo-City. Κυνηγημένος από τους περιοίκους και τους φίλους του ωσάν άλλος Ντίνος Ηλιόπουλος στην ταινία Ο Δράκος, πρέπει να αποκαταστήσει την ύπαρξή του φέρνοντας τον εαυτό του αντιμέτωπο με τον αυθεντικό τρομοκράτη.

Metal Gear Solid (1998)

Τα λόγια είναι περιττά για το κλασικό αριστούργημα του Hideo Kojima. Αναμιγνύοντας fast paced action με το απόλυτο stealth, το Metal Gear Solid μπορεί να μην έφερε τη cyberpunk κουλτούρα στη δομή του, ο πυρήνας του όμως, ο οποίος εξελίχθηκε στα επόμενα games της σειράς, φέρει τα στοιχεία που προδίδουν την εναλλακτική πραγματικότητα όπου η τεχνολογία είναι μέρος της καθημερινότητας και του αυταρχισμού. Με πανέξυπνο gameplay που υιοθετεί ακόμα και 4th wall τεχνικές, εμβαθύνει τον ίδιο τον παίκτη στην κυβερνοκουλτούρα, κάνοντας τον να πιστεύει πως το gamepad που κρατάει στα χέρια του είναι όντως προέκταση του χεριού και των νευρώνων του.

Deus Ex (2000)

Δεν υπάρχει gamer που όταν ακούει τον όρο cyberpunk να μην του έρχεται στο μυαλό το Deus Ex. Πνευματικός διάδοχος του System Shock, όντας κι αυτό παιδί του θρυλικού Warren Spector, λαμβάνει χώρα σε ένα εναλλακτικό (?) 2052 (??) όπου οι θεωρίες συνωμοσίας του εδώ και τώρα είναι όλες αποδεδειγμένες, η κοινωνική δομή έχει θηριώδη χάσματα μεταξύ των τάξεων και μια κτηνώδη πανδημία θερίζει το ανθρώπινο είδος, ειδικά στις ΗΠΑ. Τρομοκρατία, ίντριγκες, δολοπλοκίες κι ένα πολλά υποσχόμενο εμβόλιο, πλάθουν ένα αριστουργηματικό game το οποίο αλλάζει το ρουν της βιομηχανίας, η οποία πλέον μπορεί να κοιτάξει την αντίστοιχη κινηματογραφική στα μάτια και να γελάσει με το δάχτυλο υψωμένο.

Υπάρχουν δεκάδες ακόμα τίτλοι που θα μπορούσαν να αναφερθούν, όπου λίγο ως πολύ έβαλαν το λιθαράκι τους στο χτίσιμο της cyberpunk κουλτούρας που συναντάμε σήμερα στα games. Με την πρόσφατη κυκλοφορία του υπερ-επιτυχημένου Cyberpunk 2077, καταλαβαίνουμε πως το θέμα θα παραμείνει για πολύ καιρό ακόμα ζωντανό και γιατί όχι, κυρίαρχο.

You may also like