fbpx
Home HOT Chernobylite | A Preview

Chernobylite | A Preview

Γράφει ο/η Αργύρης Παπαϊωάννου

Την προηγούμενη χρονιά κυκλοφόρησε μία σειρά από το HBO (Chernobyl), η οποία παρουσίασε “τον πρόλογο” ενός αρκετά ιδιαίτερου setting, προς ένα μαζικό κοινό που κατά πάσα πιθανότητα αγνοούσε την ύπαρξη του εν λόγω setting ή τουλάχιστον αγνοούσε την ύπαρξη ενός εδραιωμένου fanbase που θα μπορούσε να καλύψει μία αγορά. Το setting στο οποίο αναφέρομαι είναι το “nuclear post apocalypse”, ως φυσική εξέλιξη της καταστροφής που συνέβη στον πυρηνικό σταθμό του Chernobyl ή όπως έχουν ερμηνεύσει άλλα παιχνίδια, ως φυσική εξέλιξη οποιασδήποτε άλλης πυρηνικής καταστροφής (Fallout series για παράδειγμα).

Ψύλλος στα άχυρα

Πριν ξεκινήσω όμως να μιλάω για το Chernobylite, είναι σημαντικό να δούμε κάποια πράγματα που ίσως καθορίσουν την αγοραστική αξία του τίτλου και ίσως σε βοηθήσουν λίγο περισσότερο κατά την επιλογή που έχεις να κάνεις για το αν θα πρέπει να επενδύσεις τον χρόνο σου ή όχι. Ο λόγος για τον οποίο φαίνεται περισσότερο πολύπλοκο από ότι είναι, είναι επειδή επι του πρακτέου δεν υπάρχουν αρκετά (σε αριθμό) παιχνίδια που να κατατάσσονται υπό το “nuclear post apocalypse” καθεστώς και όσα το κάνουν είναι αρκετά διαφοροποιημένα από την “μεγάλη ιδέα” που είχε δημιουργήσει η σειρά παιχνιδιών S.T.A.L.K.E.R.

Δυστυχώς, το εν λόγω setting είναι από εκείνα τα under-developed settings. Τεχνικά, δεν έχουμε παραδείγματα που θα μπορούσαν να σταθούν ισάξια απέναντι στα S.T.A.L.K.E.R., παρά μόνο κάποιες γραμμικές ερμηνείες που βασίζονται περισσότερο σε κάποια ιστορία που αφορά άσχετα πράγματα (METRO), παρά στην ιστορία που έχει να πεί το ίδιο το γεγονός. Εκτός των μηχανισμών, αυτό που έκανε καλύτερα η σειρά S.T.A.L.K.E.R. από τους υπόλοιπους, ήταν πως σε άφηνε να ανακαλύψεις μόνος σου όλα όσα έχει να πει το “exclusion zone”. Ήσουν ένας ασήμαντος, που απλά επιβίωνε.

Chernobyl

Τα γεγονότα έχουν ως εξής: Το 1986 υπήρξε ένα πρόβλημα σε κάποιον από τους πυρήνες του σταθμού πυρηνικής ενέργειας στο Chernobyl. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εκραγεί, δημιουργώντας ένα “exclusion zone” στο οποίο τα πάντα έγιναν ραδιενεργά και κάθε ίχνος ζωής πέθανε ή αλλοιώθηκε. Η κοντινότερη πόλη στην ζώνη που υπήρξαν καταστροφηκές επιπτώσεις, ήταν η Pripyat (Πρίπιατ), η οποία εκκενώθηκε εξολοκλήρου επειδή αποτελούσε κομμάτι της ζώνης αποκλεισμού. Εδώ, η The Farm 51 (ομάδα ανάπτυξης) βάζει την προσωπική της πινελιά και προσθέτει ένα ακόμα στοιχείο στην ιστορία. Τα υψηλά ποσοστά ραδιενέργειας, προκάλεσαν την δημιουργία ενός νέου οργανισμού/υλικού, που ονομάζεται “Chernobylite” (όπως ο τίτλος του παιχνιδιού).

Εμείς αναλαμβάνουμε τον ρόλο του Igor Khymynyuk, ο οποίος δούλευε στον πυρηνικό σταθμό του Chernobyl, ως φυσικός. Την ημέρα της καταστροφής, ο Igor, έχασε την αγαπημένη του Tatyana… και τώρα επιστρέφει στο “exclusion zone” προκειμένου να την βρει. Στο μεγαλύτερο κομμάτι του Chernobylite, καλείσαι να εξερευνήσεις την “ζώνη” και να μαζέψεις προμήθειες και εργαλεία για να επιβιώσεις, αντιμετωπίζοντας διάφορους εχθρούς και παίρνοντας αποφάσεις. Αυτό συμβαίνει με την βοήθεια του Chernobylite, που σε συνδυασμό με μία συσκευή, επιτρέπει στον Igor να ταλαντεύεται στον χωροχρόνο.

Καθ’ όλη την διάρκεια του παιχνιδιού, η εξέλιξη της ιστορίας υποτίθεται πως δεν είναι γραμμική. Λέω “υποτίθεται”, γιατί στο διαθέσιμο υλικό που υπάρχει μέχρι στιγμής στο “early access” μοντέλο που ακολουθεί το Chernobylite, οι επιλογές που μου παρουσιάστηκαν ήταν ελάχιστες, ασήμαντες και χωρίς κάποιο εμφανές αντίκτυπo. Αυτό ίσως αλλάξει όταν ολοκληρωθεί η ιστορία, – η ιστορία προστίθεται κομμάτι κομμάτι μέσω μεγάλων update – όμως δεν μπορώ να πω με σιγουριά πως θα υπάρξουν τεράστιες διαφοροποιήσεις στην εκτέλεση του συγκεκριμένου μηχανισμού, μιας και στο roadmap των επερχόμενων update φαίνεται πως είναι πολύ κοντά στο full release. Αυτό που ισχύει σίγουρα, είναι πως κάθε χαρακτήρας μπορεί να πεθάνει και ίσως εκεί είναι που στηρίζεται η ιδέα πίσω από το “non linearity”. Στην πραγματικότητα όμως, αν πεθάνει κάποιος χαρακτήρας, χάνεις την ευκαιρία να ολοκληρώσεις τις αποστολές που σχετίζονται με αυτόν και εν γένει χάνεις την δυνατότητα να τον αξιοποιήσεις ως μονάδα… κάτι που θα εξηγήσω στην συνέχεια τι σημαίνει.

Η ιστορία, αν και όχι πρωτότυπη, δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα στο να σε κρατήσει απορροφημένο. Θα έλεγα πως είναι αρκετά ξεκάθαρη, καλογραμμένη και χωρίς “πολλά-πολλά”. Οι χαρακτήρες που την πλαισιώνουν, έχουν αρκετά ενδιαφέρον back story, ένας προς ένας. Μάλιστα, υπάρχουν ορισμένες σατυρικές πινελιές όπως για παράδειγμα ένας “gopnik hardbass” έμπορος (προφανώς κάνει squatting), που οφείλω να ομολογήσω πως μου προκαλούσε μεγάλη χαρά κάθε φορά που τον έβλεπα μιας και ήταν από τις ελάχιστες φορές που “έσπαγε” το βαρύ και σκοτεινό κλίμα του παιχνιδιού. Σε ένα άλλο σημείο, δύο τύποι ρωτούν τον Igor πόση ραδιενέργεια διαβάζει και αυτός απαντάει “3.6… umm, not good not, terrible.”, η οποία φράση είναι homage στα λόγια του Dyatlov. Τα side missions είναι τοποθετημένα αρκετά διακριτικά και συνήθως δεν καταλαβαίνεις πως έχεις βγει εκτός πορείας για να τα ολοκληρώσεις.

Η Ζώνη

To Chernobylite είναι ένα stealth παιχνίδι, κατά κόρων. Στο δυσκολότερο επίπεδο δυσκολίας, οποιαδήποτε διαπλοκή σου με εχθρικές δυνάμεις κοστίζει αρκετά και πολλές φορές αποτελεί λόγος για να κάνεις “loading from last checkpoint”, οπότε η stealth προσέγγιση γίνεται τρόπος ζωής, θέλοντας και μη. Αν παίξεις όμως σε κάποιο από τα χαμηλότερα επίπεδα, αντιλαμβάνεσαι πολύ γρήγορα πως το ΑΙ χρήζει τεράστιας βελτίωσης… από τις κινήσεις (pathing) μέχρι και την αντίληψη/αντίδραση. Το κακό ΑΙ και το basic animation μου έκανε μεγάλη εντύπωση γιατί είναι “κόντρα” στην ομορφιά της ατμόσφαιρας και του 3D scanned μοντέλου του “exclusion zone”.

Το περιβάλλον είναι ίσως και το μοναδικό αξιόλογο selling point του Chernobylite (τουλάχιστον στην παρούσα φάση). Η The Farm 51 έχει προβεί σε ακραία μελέτη, συνδυάζοντας 3D scans και φωτογραμμετρία κτιρίων, καθώς και των εσωτερικών τους, μαρτυρίες και οτιδήποτε άλλο μπορούσε να συμβάλει στην δημιουργία ενός πιστού αντίγραφου. Το Chernobylite είναι ίσως το μόνο προϊόν που μεταφέρει καθεαυτού εικόνες από το exclusion zone και αυτό με ενθουσίασε αρκετά.

Στην τόσο πολυσυζητημένη ζώνη, υπάρχει κάτι που χρειάζεται ο Igor για να επιβιώσει και αυτό είναι πόροι. Μπορεί τα crafting και base building να είναι επίσης βασικοί μηχανισμοί του παιχνιδιού, όμως μη περιμένεις μεγάλη πληθώρα αντικειμένων. Για την ακρίβεια, οι πρώτες ύλες είναι χωρισμένες σε πολύ γενικευμένες κατηγορίες όπως μέταλλα, ηλεκτρονικά και καύσιμα… τα οποία χρησιμοποιούνται για την δημιουργία αντικειμένων πρώτης ανάγκης (φαγητό για παράδειγμα) και την εξέλιξη της βάσης. Το base building είναι παρόμοιο με αυτό του Fallout 4 & Fallout 76. Μπορείς να καταστρέψεις και να δημιουργήσεις διάφορα έπιπλα και πάγκους εργασίας, ενώ παράλληλα πρέπει να έχεις υπόψιν την άνεση των NPC και την ποιότητα του αέρα. Στην περίπτωση των όπλων, εξακολουθεί να υπάρχει λιτότητα. Στο Chernobylite υπάρχουν τέσσερα όπλα, ένα για κάθε ανάγκη. Συγκεκριμένα έχουμε ένα πιστόλι, μία καραμπίνα, ένα αυτόματο και ένα πιο “διαστημικό” όπλο. Τα όπλα, μπορείς να τα βελτιστοποιήσεις αλλάζοντας στοιχεία όπως γεμιστήρες, σκόπευτρα και τα συναφή.

Η Επόμενη Ημέρα

Η λογική του παιχνιδιού πάει κάπως έτσι: Κάθε μέρα ξεκινάει με εσένα στην βάση σου. Εκεί, σου δίνεται η επιλογή να καθορίσεις ποια αποστολή θέλεις να ολοκληρώσεις και στην συνέχεια μεταφέρεσαι στην εκάστοτε τοποθεσία. Το Chernobylite δεν είναι open world. Αντ’ αυτού κάθε περιοχή υπάρχει ως instance. Όταν ολοκληρώσεις την αποστολή σου, επιστρέφεις στην βάση για μία αποτίμηση και την στιγμή που θα πέσεις για ύπνο αλλάζει η ημέρα.

Νωρίτερα, ανέφερα πως μπορείς να διαχειριστείς κάποιους χαρακτήρες ως μονάδες. Καθώς παίζεις, έρχονται στιγμές που σου δίνεται η επιλογή να κάνεις recruit σε συγκεκριμένα NPCs κλειδιά. Αυτοί οι χαρακτήρες βοηθούν αρκετά σε αυτή την περιπέτεια μιας και στην καθημερινή οργάνωση (το σημείο που επιλέγεις ποια αποστολή θέλεις να κάνεις) μπορείς να τους αναθέσεις σε άλλες περιοχές ώστε να μαζέψουν πόρους. Επίσης, κάθε χαρακτήρας μπορεί να σε εκπαιδεύσει σε μία συγκεκριμένη κατηγορία ικανοτήτων, χρησιμοποιώντας πόντους (levels) που κερδίζεις όσο περισσότερο εξερευνάς, craft-αρεις ή σκοτώνεις. Το σημαντικότερο, σχετικά με αυτούς τους χαρακτήρες, είναι πως για να μην πεθάνουν, θα πρέπει να τους προσφέρεις ορισμένες ανέσεις. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται τα στοιχεία του base building (ποιότητα αέρα) και η επάρκεια φαγητού.

Στην παρούσα φάση το Chernobylite δεν επιτρέπει την εκτέλεση της τελευταίας(;) αποστολής που είναι ένα “heist”, όπως επίσης λείπει κάμποσο ακόμα υλικό (voice acting ως επί το πλείστον). Εικάζω πως στην περίπτωση που πεθάνει κάποιος χαρακτήρας ή αποφασίσεις πως δεν τον θέλεις μαζί, επηρεάζεται εν μέρη το ending και ο τρόπος εκτέλεσης του heist. Αυτό όμως μένει να το δούμε εν καιρό, όταν γίνει το update που θα προσθέσει την συνέχεια της ιστορίας.

Cheeki Breeki

Κοιτώντας τον τεχνικό τομέα του Chernobylite, είναι δύσκολο να αγνοήσω κάποια θέματα που με απογοήτευσαν. Το ΑΙ είναι τουλάχιστον υποτυπώδες. Οι μηχανικές και “τετράγωνες” κινήσεις που κάνουν τα εχθρικά NPCs, χαλούν σε μεγάλο βαθμό την ατμόσφαιρα. Σε αυτό συμβάλουν τα low budget animations. Οι καλύτερες στιγμές που πέρασα, παίζοντας, ήταν είτε οι scripted αποστολές, είτε οι στιγμές που ήμουν μόνος μου.

Κάτι άλλο που με έπιασε προ εκπλήξεως ήταν τα bugs. Αρκετές φορές μου έτυχε να κολλήσω σε σημεία που δεν θα έπρεπε ή ακόμα και να βγω εκτός χάρτη. Μερικές φορές δεν γινόντουσαν trigger κάποια events και το inventory δεν έλεγε να αποθηκεύσει την οργάνωση των αντικειμένων που έκανα, ώσπου από ένα σημείο και μετά σταμάτησα να δίνω σημασία στο inventory management.

Performance wise, για ένα τόσο (σχετικά) άδειο παιχνίδι θα έλεγα πως το Chernobylite είναι unoptimized. Παίζοντας σε 1440p ανάλυση και όλα τα settings maxed, τα frames ζοριζόντουσαν να διατηρηθούν σταθερά. Σε κάποια φάση που άνοιξα το FOV, η κατάσταση χειροτέρεψε πολύ περισσότερο.

Freeplay

Η έλλειψη ποικιλίας στα πάντα… ή μάλλον καλύτερα, η βασικού επιπέδου υλοποίηση των μηχανισμών είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του τίτλου. Ελάχιστα αντικείμενα, ελάχιστα όπλα, δύο μόλις “τέρατα” (τουλάχιστον τόσα είδα εγώ) και μία παραστρατιωτική εχθρική ομάδα, είναι όλα όσα έχει να προσφέρει στον τομέα των assets. Από την άλλη παρουσιάζει μία καλή ιστορία (διαρκεί περίπου 15 ώρες) που συμμετέχεις αρκετά ενεργά και την καλύτερη δυνατή εκδοχή του exclusion zone. Όμως όσο όμορφο και ρεαλιστικό να είναι ένα περιβάλλον, αν δεν υπάρχει πρακτικός λόγος ύπαρξης, τότε χάνεται η ουσία (βλέπε The Division). Βγαίνοντας από το early access μοντέλο, δεν νομίζω πως θα αλλάξουν πολλά σε αυτό το κομμάτι.

Τελειώνοντας το παιχνίδι, αυτό που μένει είναι οι εικόνες… και η δυνατότητα για freeplay που επιτρέπει είτε να επιλέξεις κάποια συγκεκριμένη αποστολή με παραμετροποιημένους όρους, είτε να εξερευνήσεις χωρίς περιορισμούς τον χάρτη. Δεν θεωρώ πως τα επι μέρους στοιχεία που πλαισιώνουν το Chernobylite, μπορούν να το φέρουν σε ισάξια θέση με τα S.T.A.L.K.E.R., όμως για τους die hard fans του είδους, δεν υπάρχουν εναλλακτικές.

Η αναμονή για ένα νέο nuclear post apocalyptic παιχνίδι συνεχίζεται…!


Το Chernobylite είναι προγραμματισμένο να αποκτήσει ολοκληρωμένη κυκλοφορία στα PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S/X και PC, ενώ είναι ήδη διαθέσιμο σε μορφή early access στα Steam & GOG.

Ίσως σε ενδιαφέρει:

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies Συμφωνώ Μάθετε περισσότερα εδώ

Privacy & Cookies Policy