fbpx
Home ReviewsGame Reviews Carto | The Review

Carto | The Review

Γράφει ο/η Ανδρέας Σταυριανουδάκης

Χαρτογραφώντας την περιπέτεια

Συμπαθώ ιδιαίτερα τα παιχνίδια που στηρίζονται σε έναν απλό και έξυπνο μηχανισμό. Δίνουν την αίσθηση πως μέσα από τους περιορισμούς που θέτει ο μηχανισμός αυτός αναδύεται μια δημιουργικότητα ως προς τον τρόπο με τον οποίον τον χειρίζονται οι δημιουργοί του προκειμένου να αποκομίσουν το 100% από αυτόν. Ιδιαίτερα εύστοχα έχει τοποθετηθεί στο συγκεκριμένο ζήτημα ο Jonathan Blow (Braid, The Witness), ο οποίος αναφέρει πως “Η διαδικασία του σχεδιασμού του gameplay για το παιχνίδι (Braid) αφορούσε περισσότερο την ανακάλυψη πραγμάτων που προϋπήρχαν, παρά την δημιουργία κάτι νέου και αυθόρμητου” επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως “Σε έναν βαθμό το παιχνίδι σχεδιάστηκε από μόνο του”. Όταν ξεκίνησα να παίζω το Carto, πίστευα πως θα συναντήσω μια αντίστοιχη προσέγγιση. Ανταποκρίθηκε όμως το παιχνίδι στις προσδοκίες αυτές; Ή μάλλον πιο σωστά, ήταν οι σωστές προσδοκίες που έπρεπε να τεθούν εξ αρχής;

Το Carto αναπτύχθηκε από το Sunhead Games, ένα ανεξάρτητο studio με έδρα στην Ταϊβάν, ενώ την έκδοση του ανέλαβε η Humble Games,εταιρία που αποτελεί παράρτημα της Humble Bundle. Η Sunhead Games ιδρύθηκε το 2012, όταν οι δύο συνάδελφοι Lee-Kuo Chen και Chia-Yu Chen αποφάσισαν να εγκαταλείψουν την προηγούμενη δουλειά τους προκειμένου να αφιερωθούν στο game development. Έκτοτε έχουν κυκλοφορήσει το A Ride Into The Mountains (2013), ένα pixelated παιχνίδι δράσης που αφηγείται τις περιπέτειες ενός ιππέα στα δάση, το The Swords (2016), ένα παιχνίδι δράσης γρήγορου ρυθμού που εστιάζει στις αρχαίες πολεμικές τέχνες, ενώ από το 2018 ασχολούνται επισήμως με την ανάπτυξη του puzzle παιχνιδιού Carto. Η διάθεση που εμφανίζει το studio για πειραματισμό είναι καταφανής αφού στα τρία παιχνίδια παρατηρούνται σημαντικές διαφορές τόσο στο gameplay τους, όσο και στην αισθητική τους.

Η αφορμή της περιπέτειας

Το παιχνίδι λαμβάνει το όνομα του από την πρωταγωνίστρια του παιχνιδιού. Η νεαρή Carto, ταξίδευε στους αιθέρες μαζί με την γιαγιά της και μάθαινε τον κόσμο ‘παίζοντας’ με τον ‘μαγικό’ χάρτη, με τη δύναμη του οποίου μπορούσε να μετακινεί ολόκληρα τμήματα γης. Όμως μια μέρα ξέσπασε μια καταιγίδα τόσο δυνατή, που το κορίτσι έπεσε από το όχημα και μαζί με αυτήν και ο χάρτης με όλα τα κομμάτια του. Έτσι η Carto αφού προσγειωθεί σε άγνωστα εδάφη, καλείται να περιηγηθεί στον κόσμο χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες του χάρτη, προκειμένου να καταφέρει να συναντήσει και πάλι την γιαγιά της.

Βασικοί χειρισμοί

Ο χειρισμός του χάρτη είναι η βασική διεργασία γύρω από την οποία εξελίσσεται το gameplay του παιχνιδιού. Κατά την περιήγηση της η Carto βρίσκει αποκόμματα του χάρτη τα οποία θα πρέπει να τοποθετεί με τέτοιο τρόπο ώστε οι πλευρές που εφάπτονται να ταιριάζουν μεταξύ τους. Η σύνδεση αυτή αποτυπώνεται και στον πραγματικό κόσμο και με αυτόν τον τρόπο παρέχεται πρόσβαση σε νέες εκτάσεις γης. Πέραν των αποκομμάτων, ο παίκτης στον πραγματικό κόσμο θα εντοπίσει ανθρώπους αλλά και στοιχεία που θα τον βοηθήσουν να αντιληφθεί με ποιον τρόπο θα πρέπει να διαμορφώσει τον χάρτη προκειμένου να αποκαλυφθούν νέες περιοχές ή απλά η θέση ενός χαρακτήρα. Παραδείγματος χάριν, στη παρακάτω σειρά στιγμιότυπων που ο παίκτης αναζητά τη θέση ενός συγκεκριμένου χαρακτήρα, έχει στην διάθεση του 4 κομμάτια με καμπύλα τμήματα ενός ποταμιού. Στην συνέχεια βρίσκει ένα στοιχείο που τον παρακινεί να σχηματίσει μια κυκλική νησίδα αποκομμένη με νερό και αφού το κάνει αυτό, ο χαρακτήρας εμφανίζεται στο εσωτερικό της νησίδας αυτής, όπου και καθίσταται δυνατή η επικοινωνία μαζί του.

Η σημασία των γρίφων

Οι γρίφοι του παιχνιδιού εμφανίζουν μεγάλη ποικιλία γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα διαφορετικά περιβάλλοντα που καλούμαστε να χειριστούμε. Έρημες εκτάσεις, δάση, αγροτικές αλλά και ηφαιστειογενείς περιοχές λειτουργούν ως κομμάτια του παζλ ενώ καιρικά φαινόμενα και κανόνες της φύσης χρησιμοποιούνται ως εργαλεία που κατευθύνουν τους γρίφους του παιχνιδιού. Εξαιρετικά ευφάνταστη επίσης κρίνεται και η επιλογή να αξιοποιηθεί ο μηχανισμός και σε μικρότερους εσωτερικούς χώρους, όπως το εσωτερικό μιας σπηλιάς, ενός κρατήρα ηφαιστείου ή μιας βιβλιοθήκης, δίνοντας έναυσμα για ιδιαίτερα δημιουργικές ιδέες. Προσωπικά ξεχώρισα την περίπτωση της βιβλιοθήκης όπου με τη χρήση του μηχανισμού ο παίκτης παρέχει πρόσβαση σε δωμάτια και ορόφους των οποίων μέχρι πρότινος η ύπαρξη παρέμενε άγνωστη.

Αντίστοιχη ποικιλία δεν εντοπίζεται όμως και στο επίπεδο δυσκολίας των γρίφων. Προφανώς γίνεται εύκολα αντιληπτή, τόσο από το περιεχόμενο όσο και από την αισθητική του παιχνιδιού, η εστίαση του σε μικρότερες ηλικίες, οπότε δικαιολογημένα οι απαιτήσεις στον συγκεκριμένο τομέα δεν μπορούν να είναι αυξημένες. Ωστόσο μια στοιχειώδης κλιμάκωση στην δυσκολία είναι πάντα απαραίτητη έτσι ώστε να δίνει στον παίκτη την αίσθηση της ‘εκμάθησης’ του μηχανισμού και κατ’ επέκταση του επιτεύγματος. Αν και υπάρχουν στιγμές που απαιτούνται περισσότερο δημιουργικές και ‘έξω από το κουτί’ προσεγγίσεις, σε γενικές γραμμές τα επίπεδα δυσκολίας παραμένουν στάσιμα καθιστώντας την συνολική εμπειρία περισσότερο ως μια περιήγηση με τη χρήση ενός ιδιότυπου μηχανισμού, παρά ένα ‘καθαρόαιμο’ puzzle παιχνίδι, χωρίς απαραίτητα αυτό να κρίνεται αρνητικό όπως θα δούμε παρακάτω.

Ανάπτυξη κόσμου

Η περιήγηση στην αρχική περιοχή που προσγειώνεται η Carto αποτελεί το εισαγωγικό κεφάλαιο του παιχνιδιού. Εκεί θα γνωρίσουμε όλους τους κατοίκους του οικισμού μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η Shianan, μια νεαρή κοπέλα η οποία θα αποτελέσει την συνοδοιπόρο μας για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της περιπέτειας. Το παιχνίδι βασίζει την αφήγηση του στην σχέση φιλίας και αλληλοστήριξης των δυο κοριτσιών χωρίς ωστόσο να περιορίζεται σε αυτήν. Κατά την περιήγηση μας σε διαφορετικές περιοχές θα συναντήσουμε πληθώρα χαρακτήρων με ξεχωριστές προσωπικότητες, ενδιαφέροντα, πολιτιστικά χαρακτηριστικά και προβληματισμούς αλλά και καταστάσεις που απαιτούν επίλυση. Ενδεχομένως οι συνομιλίες με τους χαρακτήρες αυτούς να φανούν σε κάποιους υπέρ του δέοντος μακροσκελείς, όμως λόγω της χιουμοριστικής γραφής και γενικότερα της ανάλαφρης θεματολογίας του παιχνιδιού δε θα παρακωλυθεί η διασκέδαση του παίκτη.

Όσον αφορά την δομή της περιπέτειας, το παιχνίδι συχνά αναλώνεται στο στερεότυπο του σχεδόν αμίλητου πρωταγωνιστή-μεσσία που καλείται να βρει λύση σε προβλήματα ανθρώπων που μόλις γνώρισε. Αυτό όμως δεν θα εμποδίσει τον παίκτη να βρει ενδιαφέρον στις περιπέτειες αυτές, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ενιαία δομή του κόσμου. Ενώ στην αρχή του παιχνιδιού κάθε κεφάλαιο σηματοδοτούσε την εξερεύνηση μιας νέας περιοχής, σταδιακά αρχίζουν και αποκαλύπτονται συνδέσεις μεταξύ των περιοχών αυτών ενώ πολλές από αυτές θα χρειαστεί να τις επισκεφτούμε περισσότερες από μια φορές. Με αυτόν τον τρόπο οι δημιουργοί επιτρέπουν στο παίκτη να δεθεί περισσότερο με τους χαρακτήρες, ενώ ταυτόχρονα επισημαίνουν εμφατικά πως κάθε περιοχή και κατά συνέπεια και οι άνθρωποι που την απαρτίζουν ανήκουν στον ίδιο κόσμο. Το γεγονός αυτό καθίσταται ιδιαίτερα αξιοσημείωτο αν αναλογιστούμε πως δεν επιτυγχάνεται με την χρήση ενός ενιαίου χάρτη, αλλά διάσπαρτων αποκομμάτων αυτού.

Οπτικοακουστική συνέπεια

Η ιδιαιτερότητα ενός αδιάσπαστου κόσμου που ωστόσο απαρτίζεται από ετερόκλητες περιοχές αποτυπώνεται ιδιαίτερα εύστοχα με τις εικαστικές επιλογές των δημιουργών. Ευρύτερα κυριαρχεί μια αισθητική ‘παιδικής ζωγραφιάς’, όπου κάθε asset να σχεδιάζεται δισδιάστατα ομοιάζοντας με ζωγραφισμένο χαρτόνι, η οποία δίνει έναν ευχάριστο και καλοπροαίρετα αφελή χαρακτήρα, ενώ οι διαφοροποιήσεις στις περιοχές επιτυγχάνονται κυρίως με την χρήση διαφορετικών χρωμάτων τα οποία ωστόσο μοιάζουν να εντάσσονται σε μια κοινή παλέτα. Παρόμοια προσέγγιση παρατηρείται και στην ηχητική επένδυση η οποία αν και χαρακτηρίζεται γενικότερα από έναν ανάλαφρο τόνο και πάλι διαφέρει αισθητά από περιοχή σε περιοχή.

Περί επίτευξης προσδοκιών

Μιλώντας λοιπόν για προσδοκίες στην αρχή του κειμένου, το Carto με έκανε σε πολλά σημεία να τις αναθεωρήσω. Μπορεί ο μηχανισμός να φαντάζει ιδιοφυής στην απλότητα του, όμως δεν είναι αυτό το παιχνίδι που θα εξαντλήσει τις δυνατότητες του, έτσι ώστε να δημιουργήσει ανυπέρβλητες προκλήσεις στον παίκτη. Αυτό είναι το παιχνίδι που θα τον χρησιμοποιήσει ποικιλοτρόπως προκειμένου να διηγηθεί ιδιαίτερα ευφάνταστα μια διασκεδαστική περιπέτεια με όμορφα μηνύματα. Και αυτό δεν έχει ούτε θετικό, ούτε αρνητικό πρόσημο. Απλά είναι αυτό που είναι!

Ευχαριστούμε θερμά την fortyseven communications για την διάθεση του παιχνιδιού.

0 σχόλιο
6

Ίσως σε ενδιαφέρει:

Αφήστε ένα σχόλιο

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies Συμφωνώ Μάθετε περισσότερα εδώ

Privacy & Cookies Policy