fbpx
Home JG Originals Retro Corner | Bubble Bobble for CPC

Retro Corner | Bubble Bobble for CPC

Γράφει ο/η Αρίσταρχος Παπαδόπουλος

Δεν νομίζω ότι μπορεί να υπάρχει λάτρης των βιντεοπαιχνιδιών στον πλανήτη που να έζησε την αξέχαστη εποχή των 8bit και 16 bit micros (ή home-computers) καθώς και των Arcade Coin-Op (εμείς απλώς τα λέγαμε “ηλεκτρονικά”, αλλά έχω ακούσει και τον όρο “ουφάδικα”!) και να μην γνωρίζει το παιχνίδι “BUBBLE BOBBLE”. Όχι απλώς μεγαλώσαμε με το “Μπούμπλε”, αλλά είμασταν και μόνιμα χρεοκοπημένοι πιτσιρικάδες καθώς μας έτρωγε όλα τα εικοσάρικα σε καθημερινή βάση.

Πρόκειται για ένα απλό παιχνίδι πλατφόρμας για έναν, ή δύο παίκτες. Κάθε επίπεδο αποτελείται από μια στατική οθόνη με πλατφόρμες με διαφορετική διευθέτηση ανά επίπεδο. Υπάρχουν συνολικά 100 διαφορετικά επίπεδα στο παιχνίδι! Οι χαρακτήρες που ελέγχουν οι παίκτες είναι ένας πράσινος δεινόσαυρος/δράκος, ο “Bub” για τον 1ο παίκτη (Player 1), και ένας πανομοιότυπος, αλλά χρώματος μπλε για τον 2ο παίκτη (Player 2), ο οποίος ακούει στο όνομα “Bob”.

Οι Bub και Bob έχουν σαν στόχο της ζωής τους να σώσουν τις φιλενάδες τους από τον διαβολικό “Baron Von Blubba”, ο οποίος αφού μεταμόρφωσε τους Bub και Bob σε δράκους (μεγάλος μάγος ο Von Blubba), τις απήγαγε και τις φυλάκισε στα βάθη της σπηλιάς των τεράτων (Cave of Monsters).

Οι ήρωές μας έχουν την ικανότητα να πηδάνε από πλατφόρμα σε πλατφόρμα και να βγάζουν φούσκες από τα υπερμεγέθη στόματά τους, παγιδεύοντας τους εχθρούς κάθε οθόνης μέσα σε αυτές. Πηδώντας πάνω στις γεμάτες με εχθρούς φούσκες έχει σαν αποτέλεσμα όχι μόνο την εξόντωση, αλλά και την μετατροπή του εχθρού σε κάποιο είδος φρούτου ή φαγητού, που προσθέτει πόντους όταν συλλεχθεί. Σε γενικές γραμμές αυτή είναι η ιστορία, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο παίζεται το παιχνίδι (gameplay).

Υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες φυσικά να αναφερθούν για τον τύπο των εχθρών, “δώρα” που εμφανίζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε κάθε οθόνη (π.χ το κόκκινο παπουτσάκι, οι διαφόρων χρωμάτων μαστίχες, οι ομπρέλες). Επίσης, φούσκες με γράμματα που αν ο παίκτης τα συλλέξει όλα (συμπληρώνουν την λέξη EXTEND), δίνοντας στον παίκτη που το κατάφερε μια επιπλέον ζωή και αυτόματο πέρασμα και για τους δύο παίκτες στην επόμενη οθόνη, οι “Διαμαντουπόλεις” (εμείς έτσι τις λέγαμε) και άλλα πολλά! Τελικά μου φαίνεται ότι είναι αρκετά πολύπλοκο για παιχνίδι του δεύτερου μισού της δεκαετίας του ’80.

Η ψυχολογία μου της εποχής εκείνης, ως gamer, αλλά και ως κατόχου ενός “home computer” (οικιακός υπολογιστής), ήταν να περιμένω τα αγαπημένα μου παιχνίδια από τις αίθουσες των ηλεκτρονικών να μεταφερθούν (conversion) σε αυτόν. Πάντα μια πονεμένη ιστορία τα conversions…

Ο υπολογιστής μου εκείνην την εποχή (1986) ήταν ο AMSTRAD CPC 6128 με την τεράστια ποσότητα των 128Kb μνήμης RAM, την ιλιγγιώδη ταχύτητα των 4MHz του επεξεργαστή Ζ80, την φωτορεαλιστική ανάλυση των 160×200 εικονοκύτταρα (pixels) ανάλυση με 16 χρώματα (γνωστή ως MODE 0) αλλά και τον αξεπέραστο ήχο 3-κάναλο ήχο του AY μικροτσίπ της YAMAHA.

Πώς μεταφράστηκε η μεγάλη επιτυχία της TAITO στον ταπεινό Amstrad από την βρετανική εταιρεία FIREBIRD (θυγατρική της British Telecom), που ανέλαβε το conversion το 1987; Με λίγα λόγια ήταν μια προσπάθεια μάλλον μέτρια! Τα γραφικά αν και ήταν αρκετά πιστά και πολύχρωμα (το παιχνίδι είναι σε MODE 0 με 16 χρώματα), με τα επίπεδα να έχουν σχεδόν την ίδια σχεδίαση με τα ηλεκτρονικά, το παιχνίδι πάσχει από την αργή κίνηση των χαρακτήρων (sprites), ειδικά όταν υπάρχουν πολλοί εχθροί και φούσκες ταυτόχρονα στην οθόνη. Η γενική σχεδίαση του παιχνιδιού το κάνει υπερβολικά δύσκολο και βαρετό.

Η σχεδόν παντελής απουσία ήχου τόσο κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, όσο και στον τίτλο οθόνης πάντα μου μετέφερε μια αίσθηση κατάθλιψης και εγκατάλειψης. Η μουσική που συνόδευε το παιχνίδι και που είναι αγαπητή στους πάντες, δεν υπάρχει ούτε στην οθόνη φόρτωσης (loading screen), η οποία τουλάχιστον είναι αρκετά καλοσχεδιασμένη. Το μόνο που υπάρχει είναι ένα “τσάκ” όταν σκάει μια φούσκα και ο ήχος του χαρακτήρα του παίκτη όταν εκτελεί άλμα που μοιάζει με ένα ζόμπι που πάσχει από δυσκοιλιότητα.

Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να ασχοληθούμε περισσότερο με αυτήν την έκδοση. Αξίζει πάντως να την ζήσει κανείς, για να καταλάβει τα προβλήματα, και να επιβιώσει της εμπειρίας γιατί το καλό πράγμα αργεί να γίνει.

Ερχόμαστε λοιπόν στο 2011. Η ρετρό σκηνή των 8 και 16 bit υπολογιστών και κονσολών αρχίζει να έλκει το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερων gamers σε πολλές χώρες εδώ και αρκετά χρόνια. Είναι ένα φαινόμενο με το οποίο αξίζει να σχοληθούμε σε επόμενα άρθρα.

Ο ισπανικής καταγωγής (διορθώστε με αν κάνω λάθος) Cesar Nicolas Gonzalez και η εταιρεία του CNGSOFT (http://cngsoft.no-ip.org/bb4cpc.htm) επιχειρεί επανέκδοση του παιχνιδιού, βελτιώνοντας πολλά αν όχι όλα τα μειονεκτήματα της αρχικής έκδοσης. Ο τίτλος του είναι BB4CPC, μια εύστοχη συντομογραφία της φράσης “Bubble Bobble for CPC”. Αξίζει να διαβάσει κανείς αυτά που έχει γράψει στην ιστοσελίδα του. Σύντομα θα διαπιστώσει ότι την όλη παραγωγή την ανέλαβε μόνος του! Εντυπωσιακό το ότι το όλο εγχείρημα έχει μέγεθος μόνο 48Kb!Συγκινητικό είναι ότι ο προγραμματιστής αφιερώνει στον αρχικό δημιουργό του παιχνιδιού που έχει πεθάνει. Ποιό ήταν το αποτέλεσμα; Απλώς εξαιρετικό σε όλους τους τομείς. Πραγματικά δεν πίστευα ότι κάτι τέτοιο θα ήταν δυνατόν σε έναν Amstrad CPC.

Τα γραφικά είναι πιστά στην arcade έκδοση και πολύχρωμα. Δεν υπάρχει πλέον η επιβράδυνση που έφερνε εκνευρισμό. Το μόνο πρόβλημα είναι το αναβόσβημα των χαρακτήρων (flicker), το οποίο όμως είναι μηδαμινό πταίσμα μπροστά στην εξαιρετική ποιότητα της έκδοσης.

Το gameplay έχει αποκατασταθεί πλήρως, έχεις διαρκώς την αίσθηση ότι παίζεις σε 16bit κονσόλα ή arcade. Μία σημαντική βελτίωση είναι στον χειρισμό. Το παιχνίδι υποστηρίζει joystick με δύο κουμπιά δράσης (fire buttons), ένα για εκτόξευση φούσκας και ένα για άλμα, φέρνοντάς το ακόμα πιο κοντά στην αυθεντική του έκδοση. Υπάρχει ακόμα και δυνατότητα για continue πριν το γνωστό “Game Over”. Επίσης, έχουν κρατηθεί όλα τα μυστικά του παιχνιδιού (θυμάστε τις διαμαντουπόλεις;) καθώς και τα αντικείμενα που αναβαθμίζουν τις ικανότητες του δράκου.

Ο ήχος φυσικά δεν θα μπορούσε να μείνει πίσω. Επιτέλους ακούμε την εικονική μελωδία κατά την διάρκεια του παιχνιδιού σε όλο της το μεγαλείο και τα περισσότερα, αν όχι όλα, ηχητικά εφέ είναι εκεί.

Η επιμονή στην λεπτομέρεια και στην ποιότητα αυτής της έκδοσης, είναι πραγματικά απίστευτη. Υπάρχει ακόμα και η κλασσική οθόνη των Hi-Scores από την arcade έκδοση. Η πρώτη έκδοση του παιχνιδιού έγινε στις 25/12/2011. Από τότε ο προγραμματιστής συνεχώς βελτιώνει τον κώδικα, τα γραφικά, το gameplay και τα διάφορα bugs. Η τελευταία έκδοση έγινε στις 20/06/2014. Αξίζει να κατεβάσετε και να παίξετε αυτήν την έκδοση του Bubble Bobble, έστω και αν δεν είχατε ποτέ Amstrad CPC, μέσω εξομοίωσης.

Το συγκεκριμένο παιχνίδι, καθώς και άλλα που βγαίνουν ως καινούρια ή επανεκδόσεις γνωστών τίτλων του παρελθόντος, μου δημιουργούν την αίσθηση ότι ο Amstrad CPC 6128 είχε παραμεληθεί και υποτιμηθεί αρκετά και άδικα από τους προγραμματιστές και τις εταιρείες εκείνης της εποχής. Για μένα είναι ένα φαινόμενο το οποίο αξίζει να συζητηθεί. Εάν από το 1980 και μετά τα παιχνίδια που έβγαιναν στους 8bit υπολογιστές είχαν την προσοχή και την ποιότητα του BB4CPC, τα 8bit θα είχαν επιβιώσει ακόμα και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’90!

  • Είδος παιχνιδιού (genre): Platform game
  • Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας: 25/12/2011
  • Developer/Publisher: CNGSOFT
  • Format παρουσίασης: Amstrad CPC 6128 emulated on Raspberry Pi 3B+ with Caprice 32

You may also like