fbpx
Home ReviewsGame Reviews Age of Empires IV | The Review

Age of Empires IV | The Review

Γράφει ο/η Παναγιώτης Δημητρακόπουλος

Ποτέ δεν θα ξεχάσω τα πρώτα PC games μου. Έχοντας αγοράσει τον πρώτο μου υπολογιστή, ανυπομονούσα να έρθει η στιγμή που θα του εγκαταστήσω τα πρώτα του βιντεοπαιχνίδια ώστε και εγώ να μπω στο “club” των τότε PC Gamers. Ξεκινώντας πάντα με παιχνίδια όπως το DOOM και το WarCraft 3, μόνο να φανταστώ μπορούσα το μέλλον που με περίμενε.

Ψάχνοντας συνεχώς νέους τίτλους για να παίζω, και με τα χρήματα να αποτελούν το κύριο “εμπόδιο” για την αγορά ενός νέου τίτλου, κατέληγα πολλές φορές σε RTS παιχνίδια τα οποία όπως γνωρίζουμε λίγο-πολύ χρειάζονται εκατοντάδες ώρες για να τα ολοκληρώσουμε και να τα μάθουμε καλά.

Εκατοντάδες ήταν και οι ώρες που έβγαζα Κύκλωπες για να σηκώνουν και να πετάνε μακριά εχθρικά στρατεύματα στο Age of Mythology ή Elf Archers με Mithril Arrows για τον ίδιο ακριβώς λόγο στο Battle for Middle Earth 2. Είμαι σίγουρος πως αν ξαναέπαιζα αυτά τα παιχνίδια σήμερα θα ένιωθα ακριβώς τα ίδια συναισθήματα όπως τότε, με τον αέρα νοσταλγίας να με “δροσίζει” όσο παίζω.

Μετά από αρκετά χρόνια, η Relic Entertainment και η Xbox Game Studios επανέρχονται δυναμικά για να φέρουν ένα πολύ αγαπημένο RTS ξανά στους υπολογιστές μας στην μορφή του Age of Empires IV, παίρνοντας στοιχεία από το εξίσου δοξασμένο Age of Empires II και ενισχύοντάς τα με νέα γραφικά, νέους μηχανισμούς και αρκετές ώρες παιχνιδιού.

Στον πυρήνα του, το Age of Empires IV είναι ένα κλασικό RTS στο οποίο οι παίκτες επιλέγουν μια φυλή ή μια εθνικότητα και καλούνται να αναπτύξουν τον πολιτισμό τους φτιάχνοντας κτήρια ώστε να διαχειριστούν τους φυσικούς πόρους, να στρατολογήσουν περισσότερους στρατιώτες και να φτιάξουν landmarks ώστε να προχωρήσουν στους αιώνες με στόχο να κατατροπώσουν τους αντιπάλους τους με κυριότερο όπλο την στρατιωτική υπεροχή.

Το νέο παιχνίδι της σειράς απευθύνεται τόσο σε νέους παίκτες όσο και σε πιο παλιούς. Αν έχουμε παίξει κάποιο RTS στο παρελθόν τότε με το που ξεκινήσουμε θα νιώσουμε σα στο σπίτι μας καθώς η πλειοψηφία των μηχανισμών είναι…κλασική. Ακόμα και το U.I. είναι δουλεμένο έτσι ώστε κάθε στοιχείο πάνω του να είναι εύκολα προσβάσιμο, με τις απαραίτητες λεπτομέρειες και πληροφορίες να μεταδίδονται με απλό και κατανοητό τρόπο. Επιπλέον, δίνονται επιλογές για shortcuts, στοιχείο απαραίτητο για τα online matches και για να έχουμε καλύτερο έλεγχο στον χάρτη.

Πολλά από τα χαρακτηριστικά του παιχνιδιού μοιάζουν μοντέρνα και ενδιαφέροντα με άλλα να προέρχονται από παλιότερες προσθήκες. H Relic φαίνεται να πήγε με την “ασφαλή” οδό μιας και πολλοί από τους μηχανισμούς δεν προσφέρουν κάτι καινούργιο αντιθέτως δραστηριότητες όπως το να στέλνουμε villagers για φαγητό, ξυλεία και πέτρες ή η αποστολή ενός Scouter για να αποκαλύψει κρυφά σημεία του χάρτη είναι πράγματα που έχουμε ξαναδεί 10 χρόνια πριν.

Η στρατηγική προσέγγιση στις μάχες παραμένει όμως στο επίκεντρο ακόμα και μετά από τόσα χρόνια. Το να μαζεύουμε συνέχεια πόρους και να φτιάχνουμε άμυνες ή στρατεύματα δεν είναι αρκετό για να νικήσουμε καθώς θα πρέπει να πάρουμε τις κατάλληλες αποφάσεις που θα φέρουν τον αντίπαλό μας σε μια πιο δύσκολη θέση. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι οι villagers που αποτελούν το πιο ζωτικής σημασίας unit στην αυτοκρατορία μας αλλά παράλληλα και το πιο ευάλωτο. Αν επιλέξουμε να επιτεθούμε και να σκοτώσουμε τους villagers των αντιπάλων μας τότε η οικονομία τους αργά ή γρήγορα θα καταρρεύσει αφήνοντάς τους απροστάτευτους σε ενδεχόμενη επίθεση.

Αυτή η λογική υπερισχύει σε όλους τους πολιτισμούς που είναι διαθέσιμοι στο ξεκίνημα του τίτλου. Συνολικά θα έχουμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε 8 διαφορετικούς πολιτισμούς και πιο συγκεκριμένα ανάμεσα στους Άγγλους, τους Κινέζους, τους Μογγόλους, το Σουλτανάτο του Δελχί, τους Γάλλους, τη Δυναστεία των Αββασιδών, την Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και τη Ρωσία. Κάθε πολιτισμός είναι αισθητά διαφορετικός με διαφορετικά κτίρια, landmarks, units και τεχνολογικά δέντρα ενώ επηρεάζονται και από το αντίστοιχο ιστορικό υπόβαθρο.

To Campaign, που είναι και ένα από τα single-player modes εστιάζει σε ιστορικές μάχες και στιγμές από την ιστορία κάθε αυτοκρατορίας με την διήγηση να γίνεται σε στυλ ντοκιμαντέρ παρά από ήρωες ή τους αυτοκράτορες των πολιτισμών. Περιλαμβάνει 40 βασικές αποστολές σε 500 χρόνια ιστορίας, με τις δύο πρώτες εκστρατείες να εστιάζουν στους Άγγλους εναντίον των Γάλλων στις Νορμανδικές εισβολές και, στη συνέχεια, τους Γάλλους εναντίον των Άγγλων στον Εκατονταετή Πόλεμο.

Ξεφεύγοντας από την μονοτονία των πρώτων δύο, θα δούμε πως άλλες εκστρατείες όπως η Μογγολία ή η Ρωσία περιέχουν πολλούς ενδιαφέροντες στόχους. Ξεκινώντας ή ολοκληρώνοντάς τους θα ξεκλειδώσουμε μίνι ντοκιμαντέρ με περιεχόμενα όπως το πώς να φτιάξουμε ένα σύνθετο τόξο ή πληροφορίες για την παραδοσιακή μογγολική λαϊκή μουσική, τα οποία είναι αρκετά προσεγμένα.

Σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια της Relic, όπως το Dawn of War και το Company of Heroes, η διήγηση από την άλλη μας αφήνει να ζητάμε κάτι παραπάνω αφού βασικά στοιχεία του κάθε πολιτισμού παραλείπονται – όπως η βαρβαρότητα του Khan ή οι στρατηγικές κινήσεις του Ivan the Terrible. Ωστόσο, οι μεγάλες μάχες μέσα στο Campaign αποτυπώνονται ικανοποιητικά, με τις αποστολές τους να είναι ιδιαίτερα απαιτητικές και δύσκολες σπρώχνοντάς μας να αξιοποιήσουμε κάθε shortcut και μηχανισμό που έχουμε μάθει.

Μαζί με τα campaign missions των Μογγόλων και των Ρώσων, εντύπωση θα μας κάνει και ο τρόπος με τον οποίο κάθε μια από αυτές τις αυτοκρατορίες προσεγγίζουν την κυριαρχία τους. Ο πολιτισμός των Μογγόλων είναι μια τρομακτική δύναμη. Λόγω της υψηλής κινητικότητάς τους, μπορεί κανείς να μην δημιουργήσει μεγάλο στρατό μιας και σε μικρό αριθμό, ο στρατός τους μπορεί να ξεπεράσει τους εχθρούς με ευκολία σε ταχύτητα. Επιπλέον, οι επιθετικές στρατιωτικές τους παραγωγικές ικανότητες αναγκάζουν τον αντίπαλο τους να βρίσκεται από νωρίς στην άμυνα. Επιπλέον, ως νομαδικός πολιτισμός με την ικανότητα να μετακινούν τις βάσεις τους και σε συνδυασμό με την πρώιμη πρόσβαση σε μονάδες ιππικού και την ταχύτητα που χορηγείται από τα φυλάκια, οι Μογγόλοι κυριαρχούν σε πλευρικές επιθέσεις και υποχωρούν γρήγορα πριν οι εχθροί έχουν την ευκαιρία να αντεπιτεθούν.

Από την άλλη πλευρά, οι Ρώσοι ως ικανοί κυνηγοί εστιάζουν από νωρίς στο χτίσιμο της οικονομίας τους καθιστώντας τους μια καλή εναλλακτική για όσους θέλουν ένα δυνατό ξεκίνημα. Τα buffs και οι ικανότητες του πολιτισμού αυτού μας δίνουν πρόσβαση από νωρίς σε μεγάλο αριθμό πόρων με αποτέλεσμα να μπορούμε από νωρίς να οργανώσουμε τις άμυνές μας που έρχονται υπό την μορφή Ιπποτών και ξύλινων Φρουρίων με μοναδικά τεχνολογικά δέντρα και αναβαθμίσεις.

Με όλους τους βασικούς μηχανισμούς να έχουν βελτιωθεί, οι προσεκτικά σχεδιασμένοι πολιτισμοί και οι επιλογές των αιώνων μας δίνουν μια ποικιλία στρατηγικών και χαρακτηριστικών για περισσότερες στρατηγικές και καλύτερες προσεγγίσεις στους αγώνες. Βέβαια, οι διαφορές στους πολιτισμούς και τις δυνατότητές τους ενδέχεται να αναδείξουν διαφορές και προβλήματα στην ισορροπία – πράγματα που σίγουρα θα λυθούν μελλοντικά με τα αντίστοιχα balance updates.

Μιας και μιλάμε για την εποχή του διαδικτύου και του ευκολότερα προσβάσιμου online multiplayer, οι συνθήκες νίκης έχουν αλλάξει αισθητά ώστε οι αγώνες να είναι μικρότεροι και πιο έντονοι. Για παράδειγμα, για θρησκευτική νίκη δεν χρειάζεται πλέον να πάρουμε τα relics πίσω στην βάση μας παρά να λάβουμε υπό τον έλεγχό μας τα relics του χάρτη για 10 λεπτά, ενώ από την άλλη το Wonder Victory παραμένει όπως ξέραμε – δηλαδή φτιάχνουμε το τελευταίο Landmark και το κρατάμε ενεργό εξίσου για 10 λεπτά.

Δυστυχώς όμως, ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Ενώ το Age of Empires IV κυκλοφορεί σε μια νέα περίοδο, στο έτος 2021, η Relic φαίνεται να προσπαθεί να πυροδοτήσει την νοσταλγία αναμειγνύοντας παλιά γραφικά με έναν πιο μοντέρνο τόνο. Σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια της συλλογής της, ο τέταρτος τίτλος της σειράς φαίνεται να είναι αρκετά χρόνια πίσω αφού ακόμα και στις μέγιστες ρυθμίσεις και επιλογές τα μοντέλα των units, των κτιρίων και των τοποθεσιών έχουν να ζηλέψουν αρκετά στοιχεία από άλλους παρόμοιους τίτλους.

Βέβαια, αυτό σημαίνει πως από θέμα απόδοσης δεν θα έχουμε ιδιαίτερο πρόβλημα αν τα εξαρτήματα του υπολογιστή μας είναι σχετικά πρόσφατα. Παίζοντας σε ένα σύστημα με Nvidia GeForce GTX 1660 Super, επεξεργαστή AMD Ryzen 7 3800x και 32GB μνήμη RAM DDR4, ακόμα και στα Max Settings δεν είχαμε προβλήματα στην αναπαραγωγή ακόμα και όταν τα στοιχεία του παιχνιδιού γέμιζαν την οθόνη μας. Τα καρέ παρέμειναν σταθερά και σε υψηλά επίπεδα και δεν παρατηρήθηκαν κολλήματα.

Μαζί με τα γραφικά, κάτι που μας άφησε μια “πικρή γεύση” ήταν και η διαχείριση των στρατευμάτων. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, αν έχουμε παίξει κάποιο RTS της σειράς (ή κάποιο γενικότερα) η διαχείριση των units δεν είναι κάτι καινούργιο. Με mouse drag&drop μπορούμε να επιλέξουμε όλους τους στρατιώτες και να τους αναθέσουμε σε κάποιο shortcut ή με το δεξί κλικ να κλικάρουμε και να σύρουμε προς τα που θέλουμε να κοιτάνε. Το θέμα είναι πως ακόμα και έτσι, το pathfinding και η στόχευση είναι κακή με τα στρατεύματα να περνάνε όπως να’ναι ανάμεσα από εμπόδια και δάση ή να επικεντρώνουν σε ένα αντίπαλο unit την στιγμή που τα υπόλοιπα μπορεί να τους αποδεκατίζουν.

Τέλος, έχουμε την απουσία των mods και ενός ικανοποιητικού map editor – κάτι που θα αλλάξει (όπως φαίνεται και από το βασικό μενού) στο μέλλον. Εξάλλου, μην ξεχνάμε πως μια από τις πιο διαδεδομένες και αγαπημένες δραστηριότητες των παικτών είναι η δημιουργία χαρτών και σεναρίων.

Αυτό που αξίζει να αναφέρουμε είναι μερικά από τα settings με τα οποία μπορούμε να πειραματιστούμε ώστε να φτιάξουμε καλύτερα την εμπειρία μας. Στον τεχνικό τομέα θα δούμε κλασικές επιλογές όπως Resolution Scale, Image Quality, HDR, Animation Quality, Shadow Quality, Texture Detail, Geometry Detail, Anti-Aliasing, Physics, V-Sync, Framerate Limit και Movie Quality τα οποία ακόμα και στις μέγιστες επιλογές δεν φάνηκε να δημιουργούν προβλήματα καθόλη την διάρκεια παιχνιδιού. Επιπροσθέτως, οι accessibility επιλογές ποικίλουν ανάμεσα σε Color filters, Strong Contrast Mode, UI Text Scale, Slide out Notifications, Subtitles και επιλογές για Narration με την ενεργοποίηση αντίστοιχου U.I.

Tο Age of Empires παραμένει μια αγαπητή σειρά ακόμα και από μια δεκαετία, κάτι που αποδεικνύεται τόσο από την Definitive Edition του δεύτερου παιχνιδιού όσο και από το πως αποτυπώνονται οι μηχανισμοί και η ατμόσφαιρα του νέου τίτλου. Η επιτυχία του AoE 2 φαίνεται να επισκιάζει κάπως την νέα προσπάθεια της Relic χωρίς όμως να απομακρύνει το βλέμμα μας από τα νέα ενδιαφέροντα στοιχεία που έχουν προστεθεί. Η real-time strategy παραμένει ατόφια ακόμα και μετά από τόσα χρόνια και ενώ το AoE IV δεν έχει την φιλοδοξία να ξεφύγει από τα καθιερωμένα και τα θεμέλια που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν, η νέα προσθήκη έρχεται να μας θυμίσει γιατί μας αρέσουν τόσο τα κλασικά RTS.

Ευχαριστούμε θερμά το XBOX για τη διάθεση του παιχνιδιού.